Kašmírské papier-mâché



Jedním z typických kašmírských výrobků je tzv. papier-mâché. Jedná se o dekorativní předměty a jiné ozdoby vyrobené z tvrzeného papíru, lakované a malované. Toto umění přinesli do Indie mughalští vládcové v 15.-16. století ze středoasijských republik.

V kombinaci se zručností indických umělců a místními vzory vznikl unikátní indický styl zdobení.

Oblíbeným místem indických vládců bylo v té době Kašmírské údolí a jeho jezera, louky a nádherné hory. A právě zde se umění papier-mâché uchytilo a stalo se typickým výrobkem a suvenýrem. Takže do dnešních dnů se zde v malých rodinných dílničkách ručně vyrábí, tvarují a malují krabičky, mísy nebo vázy z papíru.

Můj přítel pan Khaja se malováníḿ zabývá. V jeho rodině se umění papier-mâché předávalo z generace na generaci. Sám jsem byl svědkem, kolik dlouhých hodin tato mravenčí práce zabere. Ale jeho synové už v tradici nepokračují. Mladší generace prý nemá tu trpělivost a zručnost. Odmítají se hodiny malovat s jednou malou krabičkou, kterou ve finále prodají za pár rupií. Cena indické práce je totiž velmi nízká. A tak úroveň současných výrobků postupně upadá. Je pravdou, že nejkrásnější kusy jsem viděl ve šrínagarském muzeu. Ale jejich stáří bylo sto a více let. Dnes je možné v některých obchodech najít krásné, pečlivě vyrobené zboží. Ale jejich majitelé si jsou vědomi jeho hodnoty a ceny tomu odpovídají.

Oproti tomu na jezeře ve Šrinagaru je možné koupit od překupníků malé krabičky v ceně 20-100 Rs. Jedná se však většinou o nepovedené kusy, odpad z dílen, díla učedníků a nebo nekvalitní barvy a papírový základ. Ale jako suvenýry jsou vhodné a zajímavé. Ten, kdo neviděl originály a neocenil jejich pečlivost, ten kdo nemá srovnání, bude s dárkem spokojený.

Jak se papier-mâché vyrábí

Tradiční kašmírská metoda výroby začíná namočením starého papíru na několik dní do vody. Poté, co se papír rozpadne na kašovitou hmotu, se z této kaše vymačká přebytečná voda a smíchá se se zbytky textilu a rýžovou slámou. Vzniklá hmota se naleje do forem a nechá dva až tři dny vyschnout a zatvrdnout. Poté se z formy vyjme a rozřízne na dvě poloviny (v případě krabiček). Povrch je natřen jednou vrstvou lepidla a sádry a do hladka  vyhlazen. Poté se na něj nalepí tenká vrstva papíru a natře se základní podkladovou barvou.

Na tuto barvu se pak maluje vzor, který bývá velmi detailní a právě na něm a na zkušenostech umělce záleží kvalita výrobku. Zatímco předešlé činnosti jsou prováděny manuálně, po stovkách, obvykle všemi členy rodiny včetně dětí, tak polotovary bývají odváženy konkrétnímu umělci k finálnímu zdobení. Barvy pro malování vzorů se získávají mletím minerálů nebo se používají různá rostlinná barviva. Posledním krokem je pak finální přebroušení a aplikování několika vrstev laku. Práce na papier-mâché je tedy rozdělena do dvou oddělených kroků. Tvorba tvaru se nazývá sakhtsazi, vlastní kreslení pak naqashi. Finální výrobek tak není dílem jednoho jediného umělce. Každá krabička, ozdoba nebo miska prošla rukama mnoha lidí a každý se na ni nějak podepsal. Z tohoto popisu je jasné, že krabičky prodávané překupníky za 50 Rs (20 Kč) nemohou dosahovat velké umělecké kvality.

Běžným námětem pro kresby jsou květy nebo ptáci. Tyto vzory vycházejí z původních perských kreseb. Například jením z nejkrásnějších designů je Thousand of flowers - tisíc květin. Ti největší umělci dokážou vytvořit plastický povrch za pomocí mnoha vrstev barvy a laku. Květy pak vystupují a vytváří nádherně barevný reliéf.

Můžete se setkat i s designem "Arabesque" Ten je typický použitím zlaté barvy na hnědém nebo červeném podkladě. A podle velmi propracovaného systému spírál s bílými květy poznáte vzor Yarkand.  Ale v oblibě jsou i figurální malby zobrazující Velké Mughaly nebo obrázky kašmírských jezer, zvěře a loděk.
V posledních letech se kašmírské umění přizpůsobuje i modernímu trhu. Hlavně na export jsou určeny papírové vánoční baňky s motivy sobů a Santa Klause nebo logy zahraničních firem. Mí přátelé před léty získali zakázku na několik tisíc koulí na vánoční stromky s logem jedné velké evropské pojišťovny.

A jak se kašmírské papier-mâché dostalo do Evropy? V devatenáctém století jezdili do Kašmíru francouzští obchodníci nakupovat Kašmírské šály pashmina. Tyto byly původně baleny do papier-mâché krabiček. Ale ve Francii je podnikaví obchodníci vybalili a papier-mâché prodávali samostatně. A z francouzštiny pak pochází i pojem papier-mâché, který v Kašmíru brzy nahradil domorodé jméno.

Vždy, když jsem si v místních prodejnách tato nádherná díla prohlížel, byl jsem nadšen. Některé jsem i koupil a dovezl jako dárky. Ale zatímco  vzory a barvy v Kašmíru každého oslní, po příjezdu sem k nám do českých interiérů nezapadají. Prostě papier-mâché patří ke Kašmíru.