Co žákům nikdy neřeknu



Učíme ty naše milé žáky všemu, co nám ukládá Školní vzdělávací plán, plníme požadavky RVP, přizpůsobujeme témata jejich dovednostem a momentální situaci ve třídě.

Stále ale existuje malá skupina informací, které žákům nikdy neřeknu. Ledaže by četli můj blog.

Při hodinách informatiky se čas od času setkám s podváděním. Někdy najdu při testu klasické papírové taháky schované pod klávesnicí, jindy zaslechnu hlasitý šepot“ čtyři A, čtyři A, odpověď na čtverku je áčko“.

V takové chvíli bych nejraději rozdával pětky z informatiky. Ne proto, že někdo podvádí, ale proto, že to dělá takovou primitivní zaostalou metodou. Milí žáci, jsme v jednadvacátém století a tomu by také měly odpovídat vámi zvolené metody napovídání. Zapomeňte na papírky a nenápadný šepot během testů! Jste v hodině informatiky, na stolech máte technické zařízení zvané počítač připojený k internetu. V kapsách máte mobily nebo tablety. A vy tu strašíte s tahákem na papírku.

Taháky

Naučte se konečně využívat potenciál techniky, kterou máte v rukou.

  • V síti máte zprovozněný jednoduchý chat. Všechny jsem vás učil jej používat a tak si odpovědi pošlete přes integrovaného kecálka (jmenuje se Empathy – pro ty, co třeba v dané hodině chyběli).
  • Na počítačích je nainstalovaný i Skype. Volat si při testu bude nápadné, ale chatovat a posílat soubory by snad šlo, ne?!
  • Slyšeli jste někdy pojem „sdílená složka“? Jsme ve společné síti učebny, vystavit takovou sdílenou složku a případně ji najít by neměl být problém. Sem se dá uložit tolik věcí...
  • Existuje něco jako spolupráce pomocí Dokumentů Google. Teoreticky – máme v síti 18 počítačů. Takže osmnáct lidí může naráz dělat v jednom testu, že?
  • Pokud nevíte (a to doufám, že se pletu), jak sdílet Google textový dokument s řešením testu, pořád ještě můžete použít Hangouts.
  • Ta klávesa nahoře napravo na klávesnici, co je na ní napsáno PrtScr... Co to asi je? Pro ty, co chápou pomaleji, mám jednu podstatnou informaci. Zkratka znamená Print Screen a uloží vám obsah obrazovky do obrázku. S tím se pak dá dělat tolik prima věcí. Třeba sdílet (viz výše).
  • Když jsme u těch klávesových zkratek – ALT+TAB vám umožní velmi rychle přepínat okno s testem a jiné okno s nápovědou či tahákem. Třeba si toho nevšimnu. Když to budete dělat kliknutím myši, trvá přepnutí oken déle, což zvyšuje vaši šanci na odhalení. Klávesové zkratky jsou tu od toho, aby nám urychlily práci.
  • V Ubuntu máme více virtuálních ploch. Na jedné může být otevřený test a na těch ostatních výše uvedené metody spolupráce. O tom, že existuje klávesová zkratka pro pohyb mezi virtuálními plochami, se zmiňovat už snad ani nemusím, že?!
  • Máme tu v učebně WIFI. Zatím co vy píšete test, vaši spolužáci čekající vzadu obvykle hrají na mobilu hry nebo koukají na Facebook. Není to ztráta času?
  • Snapchat, WhatsUp, Facebook Skupiny, Facebook Chat, Instagram – chytrému napověz a hloupého trkni.
  • Takové primitivní a zaostalé věci, jako je email, tu už ani nebudu zmiňovat. Výše uvedené způsoby považuji u testů za výrazně efektivnější.

 

Metadata v dokumentech

Každý dokument v sobě obvykle obsahuje metadata, která říkají kdo a kdy daný dokument vytvořil, změnil a tak dále a tak dále. Když tedy dostanu pět stejných dokumentů se samostatnou prací od pěti žáků, obvykle se podívám, kdo jej vytvořil jako první a kdo je podepsaný jako autor. Ti ostatní jsou s největší pravděpodobností plagiátoři. Neptejte se mě, jak to vím. Vím to. Přečetl jsem si to ve vaší práci. Jo a mimochodem – ta data se dají editovat.

Sledování obrazovky

V rámci učebny mám možnost na dálku nahlédnout na vaši obrazovku. Když mi tedy tvrdíte, že opravdu, ale opravdu nemáte puštěné Youtube a „fakt, pane učiteli, nekecám... „věřte mi, že se zřejmě už nějakou tu minutu dívám na dálku s vámi.

Rozdílné otázky v testech

Testy, které píšete v Moodle, mají jiné pořadí otázek a v rámci otázek mají navíc promíchané odpovědi. Takže když někdo vykřikuje po třídě, že správná odpověď na otázku číslo čtyři je áčko, věřte mi, že u vás to bude jinak. Ale to obvykle sami zjistíte při uzavření a automatickém oznámkování vaší první písemky.

Slovo závěrem

Moji milí žáci,

pokud jste dočetli až sem, blahopřeji vám. Opravdu vás prosím, zapomeňte na papírové taháky. Je to nedůstojné a neodpovídá to době. Nechte se inspirovat technologiemi. Možná vás u toho chytím. Dostanete pak určitě špatnou známku z testu, ale slibují vám, že vám s radostí dám jedničku z informatiky. Protože budu vědět, že ty všechny úžasné technologie umíte používat. A nebo se raději na písemku naučte. To je také řešení.

Váš učitel