Důvěřuj, ale prověřuj



Asi každý učitel někdy viděl domácí úkol nebo referát, ve kterém byla uvedena zjevná hloupost. Já jsem například loni hodnotil prezentaci na téma operační systémy, kde žákyně v dobré víře vložila obrázek s logem Windows. Bohužel si nevšimla, že jej stáhla z nějaké satirické stránky. Okno bylo rozbité a za ním prosvítal tučňák. Ti znalejší se zasmáli a holka stejně dostala jedničku.

Mě v tu chvíli zatrnulo a říkal jsem si, čemu všemu jsou žáci v internetu schopni věřit. Bohužel věří všemu. Informaci si neověřují a berou ji z prvního webu, na který narazí. Mám tedy pro ně malé cvičení.

Hodnocení webových stránek

Vašim úkolem sepsat referát o Brně. K dispozici máte čtyři webové stránky. Všechny z nich se nějakým způsobem tohoto města týkají.

Máte deset minut na to, abyste si tyto stránky prošli a zhodnotili jejich důvěryhodnost. Poté vyplňte přiložený pracovní list. Zařaďte weby do jedné ze čtyř uvedených skupin a hlavně své rozhodnutí zdůvodněte. Vyplněný pracovní list odevzdejte.

Otázky

  1. Který z webů obsahuje velké množství důvěryhodných informací?
  2. U kterého webu si nejsme jistí, kdo jej píše a jestli informace zde uvedené, jsou pravdivé?
  3. Který web je oficiální prezentací města?
  4. Který web obsahuje nesmysly a je podvodem?

A jak to dopadlo?

Většina žáků našla vyložený podvod. Wikipedii také znají a umějí ji využít. Větší problém vznikl v rozeznání oficiální prezentace. Zde si žáci nebyli jistí. Bohužel mě zarazila úprava textu. Jsou to páťáci a  myslím si, že napsat Brno s velkým B nebo mezery za tečkou by už měli umět.

Hodnocení důvěryhodnosti stránek

Ne všichni to vyřešili správně

Hodnocení důvěryhodnosti stránek