Učitel známkuje, komentuje a často i vysvětluje své rozhodnutí a hodnocení. Prostě poskytuje zpětnou vazbu. Dostals z písemky čtverku? Tady je počet bodů a kritéria. Srovnej je se svým výkonem.
Slovní hodnocení zas může pomoct hodnotit to ostatní, neznámkovatelné. Kdo dá ale zpětnou vazbu učiteli?
Možností je víc. Pokud pominu profesionálně navržené a řešené výzkumy typu „Mapa školy", stále mi zbývá pár drobností, které už léta používám.
Někdy do písemek přidám otázku, která s testovaným oborem nemá nic společného. Odpovědi mě často pobaví i poučí. Podívejte se na pár ukázek.
Jindy mi žáci napíší vzkaz přímo na rub písemky.
"Přírodopis je zajímavý, to jenom já jsem líný." (P.J. 2015)
Občas se i pobavím. Třeba když je písemka chráněna drsným chlapíkem :-)
Tento Ninja chrání před horší známkou než 3.
Bohužel můj ninja byl silnější a žák dostal čtyřku.
Dalším výborným nástrojem, který se mi osvědčil, jsou online nástěnky. V některé z posledních hodin poskytnu žákům odkaz na veřejnou nástěnku a nechám je „lepit lístečky".
Nástěnky mám za několik let zpětně a občas se k nim vracím.
Toť vše. Je to jednoduché a prosté. I učitel potřebuje zpětnou vazbu.