Líp by to nešlo?



Ze slohu jsem měl vždy dvojku a nikdy mi nikdo neřekl proč. Tak to teď doháním a studuji rady zkušenějších.

Učím se, jak psát lépe a zajímavěji. Udržet čtenáře je věda. Podívejte se, kde se inspiruji já.

Obrácená pyramida

Začněte pointou. Rozveďte ji. Zaháčkujte čtenáře. A teprve pak doplňte omáčku. Třeba ji dočte až do konce.

Že v tom není rozdíl? Ale je. V povídce, románu, v úvaze začínáte zvolna, rozvíjíte děj, budujete atmosféru. V detektivce přichází rozuzlení na poslední straně. Pokud takhle píšete na web, čtenáři utečou.

Určitě to sami znáte. Jsou články, u kterých zůstanete viset dlouho a nepustí vás, dokud je nedočtete. Ty ostatní zavíráte po prvním zhlédnutém odstavci.

Co vás ve škole nenaučí

Existuje v dnešním školství učitel, který vede žáky k publikování v internetu? Vysvětluje jim rozdíly mezi klasickým psaním slohovek a psaním pro web? A co teprve sociální sítě? To je úplně jiná disciplína.

Naštěstí už nejsme závislí jen na našem učiteli češtiny, který zoufale opravuje desítky slohovek a nemá čas ani možnosti věnovat se každému individuálně. Rady jak psát lépe na web je možné získat jinde. I když s tou zpětnou vazbou to bude horší. Proto si najděte …

...svého copywritera

Třeba taková Michaela Mužíková publikovala každý den po dobu jednoho roku zajímavou radu, tip nebo příklad jak zaujmout, co při psaní dělat či nedělat. Krátké, stručné a hlavně výživné.

Kdo je to copywriter? Copywriting (CW) je tvůrčí činnost, při které se vytvářejí čtivé a poutavé texty, které prodávají produkty a služby.[1] Člověk, který se zabývá oborem copywritingu, se označuje jako copywriter. 

https://cs.wikipedia.org

Jestli jste její seriál nestihli, nevadí. Kompletní příručku "Jeden copy trik na každý den" se zajímavou grafickou úpravou si stáhněte na jejím webu. Sama tam píše: „Byla to výzva, zábava i dřina“. Ale určitě se vyplatila. Nejlepším důkazem umění copywritera je, když vás přesvědčí, že umí svoji práci. A to se Michaele povedlo.

Otto Bohuš je dalším takovým dobrým psavcem. Líbí se mi jeho práce. Někdy je na můj vkus až příliš bulvární, ale rozhodně je inspirativní a přinutí vás podívat se na své webové texty úplně jinou optikou. Stáhněte si jeho tři e-booky „Pište jako copywriter“. Prostudujte jeho web, projděte jeho portfolio a pak to porovnejte se svými weby.

„Sibiřanka diktuje“ na webu http://www.sibiranka.cz je lepší než stovky učebnic. Píše o psaní. Toť vše. Varování - její články jsou silně návykové a provokují k přemýšlení.

Na háčky se chytají ryby i čtenáři

Každý vypravěč ovládá princip háčku: zachytit pozornost a hezky si ji povodit.

(Marie Grafová, Háčkněte si texty)

http://www.sibiranka.cz/blog/hacknete-si-texty/

Příklad místo dlouhých slov

Takto jsme před léty popisovali školu my:

A takto to přepsal člověk, který se živí psaním. Celkem rozdíl, že?!

A co s tím ve škole?

Teď už jen přijít na to, jak to využít ve škole a v informatice. Blogy a příběhy píšeme celkem často. Dostávám se pak jako informatik do role toho přetíženého češtináře, který nestíhá dodat zpětnou vazbu. Psali jsme s šesťáky příběhy v mém oblíbeném https://storify.com. Každý z nich by si zasloužil hodnocení, komentáře, pilování a úpravy. Časově to není možné. Možná jim dám příště k nastudování zde uvedené copywritery.

Už teď mě napadá množství aktivit do budoucích hodin. Pokud se najde češtinář, pro kterého sociální sítě nejsou sprostým slovem, je zde spousta prostoru pro pilování jazyka a slohu. Možná posun od klasické slohovky k pilování webových textů je tím pravým.

Cvičení místo nudné teorie

Každá sociální síť má jiné publikum, vyžaduje jiný jazyk a tón příspěvku. Uvidíme, na kolik se trefím a jak se bude tento článek šířit různými kanály. Vyberte si ten, který vám nejvíce vyhovuje a sdílejte.

Jak budu propagovat tento článek na G+

O zásadách psaní pro web jsem se nikdy neučil. Chodil jsem totiž do školy ještě před érou internetu. Proto hledám inspiraci jinde. V článku odkazuji na lidi, co umí psát poutavé texty.

Jak budu propagovat tento článek na Facebooku

Hele, přestaňte chvíli řešit uprchlíky a jiná „důležitá“ témata. Stejně je to jen „mediální masáž“ Všichni podléháme tomu, kdo umí lépe psát. Už skoro rok to studuju z druhé strany a mám pocit, že dobře napsaný text je mocná zbraň. Když to dotyčný umí, utáhne nás na vařené nudli. V článku odkazuji pár zajímavých textařů, kteří mě inspirují.

Jak budu propagovat tento článek na Twitteru

Je nutné psát lépe, poutavěji. Tady je pár lidí, co to umí. Proč by učitelé měli slyšet o copywritingu? #radyproucitele #copy #radyprozaky

Pokračování příště… to be continued… stay tuned…