Ty brďo

 

nevím, čím to je,
ale vždycky skončíme v Indii...

Mediální výchova s youtubrem Kovym v rámci programu Jeden svět na Školách


Kovyho mediální ring, Být v obraze

Ušetřete si práci, nechte za sebe učit youtubera Kovyho.

Nemá smysl složitě vymýšlet aktivity, které už někdo jiný dobře připravil. A navíc je dal zdarma a veřejně k dispozici.

Získáte tak výborně nachystané hodiny, videa a metodiky v rámci mediální výchovy. Jsou dílem organizace Člověk v tísni v rámci vzdělávacího programu Jeden svět na školách.

Obvykle na tu popisuji své vlastní aktivity v rámci výuky. V tomto případě ale udělám výjimku, protože lépe připravený materiál než Jeden Svět na Školách (JSNS) bych asi nenachystal. Pro ty, kteří se s programem JSNS ještě nesetkali, tu uvádím příklad hodiny, kterou jsme prošli s žáky 9. ročníku.

O co vlastně jde?

Když k žákům promluví Youtuber Kovy

Pětidílný pořad Kovyho mediální ring přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií. Průvodce pořadem, youtuber Kovy, si pokládá 5 klíčových otázek – KDO?, CO?, KOMU?, JAK? a PROČ?, kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení. Kromě toho přibližuje různá mediální témata – například roli médií ve společnosti, přesvědčovací techniky reklamy, sociální bubliny či internetové algoritmy. Součástí každého dílu je krátká analýza, anketa mezi žáky a vystoupení mediálního odborníka.

(https://www.jsns.cz/lekce/226333-kovyho-medialni-ring)

Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?

Cíle lekce

  • zamýšlet se nad obsahem mediálních sdělení

  • umět posuzovat důvěryhodnost uvedených informací a zdrojů

  • rozpoznat, jaké názory či hodnoty sdělení obsahuje a jaké naopak chybějí

Takhle učí Kovy

Kovy prochází různá mediální sdělení a přemýšlí, CO jsou vlastně zač a CO je jejich obsahem. Sdělení ve videu je stručné, výstižné a dostatečně zábavné. Ostatně, přesvědčte se sami. Může tomuto konkurovat běžný učitel?

Pracovní list

Kovyho mediální ring, obsah mediálního sdělení

a navazující otázky:

  1. Co je obsahem sdělení?

  2. Jaké názory či hodnoty jsou ve sdělení přítomny?

  3. Jsou ve sdělení uvedeny zdroje a jak se dají obsažené informace ověřit?

  4. Jaké informace či vyjádření nejsou ve sdělení zahrnuty?

Na tuto aktivitu navazuje další téma a výborné video „Já holka z Instagramu“ o sociálních sítích. K tomu ještě pracovní list ve formě dotazníku, základní otázky a odpovědi na téma sociální sítě, povídání o manipulaci a hoaxech a mnoho dalšího. Kdyby vám to nestačilo, je tu k dispozici film „Ve skutečném životě“ a spousta dalších aktivit.

Kovyho mediální ring, další aktivity

Podpora pro učitele

Každá lekce má dobře vysvětlené a ozdrojované podklady pro učitele.

Kovyho mediální ring, list pro vyučující

To vše dostanete v rámci jedné z celkových pěti lekcí. Je toho vážně hodně a je to dobré. Na podobných aktivitách můžete jako učitelé postavit opravdu hodně hodin.

Online a nebo v PDF

Jeden svět na Školách má velmi dobře udělaný web. K mediálnímu vzdělávání je zde více aktivit, než jen zde zmíněný Kovyho mediální ring. Takže registrace se určitě vyplatí. Nemusíte pak dohledávat jednotlivé materiály a videa na Youtube. Vše je tu pohromadě a logicky poskládané.

Pokud by vám web nevyhovoval a máte raději offline práci, můžete si stáhnout kompletní PDF „Být v obraze“ a novější „Být v obraze 2“. Právě v tomto druhém díle jsou zmiňované Kovyho aktivity.

No a kdybyste potřebovali tištěnou knihu, třeba do školní knihovny, můžete si ji zdarma objednat na webu https://www.jsns.cz.

292 stran hotových materiálů

Jedno volně dostupné PDF vám zajistí skoro kompletní náplň hodin mediální výchovy. Takže konečně odpadají trapné výmluvy, že nevíme, jak to téma vlastně uchopit a co v něm učit.

V nabízených materiálech najdete téměř vše. Nejsou ale kompletní učebnicí. Klasická mediální výchova, jak ji definuje RVP, totiž mimo jiné vede i k tvorbě vlastních mediálních produktů.

Fotit, točit videa, namlouvat podcasty nebo psát články na blog… To tu chybí. Člověk v tísni společně s Kovym nabídli učitelům obsáhlou sadu směřující více ke kritickému myšlení.

Další materiály můžete najít například na webu Svět médií nebo v tištěných placených učebnicích. Líbí se mi třeba Mediální výchova od nakladatelství Fraus.

Stručný návod ve 4 krátkých krocích

  1. Zaregistrujte se na webu https://www.jsns.cz a pracujte online. Nebo si stáhněte PDF „Být v obraze 2“.

  2. Projděte si připravené materiály pro mediální výchovu.

  3. Učte a pracujte s nimi v hodině.

  4. No a to je vážně vše.

Scroll to the top