Ladakh



Příběhy Malého Tibetu

Knih o Ladakhu v češtině je stejně málo jako v přírodě sněžných leopardů. Zatímco leopardů stále ubývá, na knižním trhu se objevují nové zdařilé texty o tomto buddhistickém koutu Indie. Jedním takovým je i povedená kniha Příběhy Malého Tibetu od manželů Pavlových.



Na noc v klášteře

Naskytla se nám příležitost strávit noc v buddhistickém klášteře. Chemrey gompa leží v odlehlém údolí indického Ladakhu.

Byl to zážitek nevšední a veskrze příjemný. Namísto dlouhého popisu proto vkládáme jen stručnou fotoreportáž. Snímky toho dají víc než slova.

 

Bhavačakra - kolo života

V Ladakhu právě začala hlavní turistická sezóna. Dvě silnice spojující tuto odlehlou oblast se zbytkem Indie jsou otevřené, sedla Zoji La a Rotang jsou průjezdná. Sníh tu totiž často zůstává až do poloviny června. Autobusy  i množství letadel přiváží každodenně do Lehu, hlavního centra Ladakhu, stovky turistů. Mnoho z nich navštíví také místní buddhistické kláštery.



Trek do údolí Markhy

trek do údolí Markhy

Pokud hledáte v okolí Lehu trek, který by byl snadno dopravně dostupný a zároveň atraktivní, je to právě trasa vedoucí do údolí řeky Markhy. Samozřejmě v Ladakhu najdete velké množství tras, ale většina z nich znamená dlouhé hodiny strávené dopravou na místo začátku nebo konce treku.



Mantry tesané do kamene

Om mani padme húm - mantry tesané do kamene

V okolí buddhistických klášterů Ladakhu, okolo vesnic a nebo jen tak volně v krajině je možné spatřit modlitební zdi vyskládané z tisíců kamenů pokrytých vytesanými mantrami a mandalami. Tyto "mani kameny" jsou typickým prvkem tibetského buddhismu a proto je najdeme nejen v Tibetu, ale i v Nepálu, indickém Ladakhu nebo Kinnauru - v celé té obrovské oblasti Himálaje zasažené tibetským buddhismem.



Na kole z Khardung La

na kole z Lkardung La

Pokud budete mít během pobytu v Lehu chvíli času, určitě si nenechte ujít sjezd na kole z Khardung La. Toto horské sedlo odděluje údolí řeky Indu od údolí Shyok a Nubra. Khardung La leží ve výšce 5359 m.n.m a je jedním z nejvýše položených silničních sedel na světě. Po staletí tudy vedla karavanní cesta z Ladakhu na sever do Kašgaru.



Ladakh - výstup na Stok Kangri

výstup na Stok Kangri

Od úplného počátku, kdy jsme se rozhodli jet do Indie, bylo všem jasné, že chceme vystoupat na nějakou šestitisícovku. Stok Kangri je jedna z nejsnáze dosažitelných, přesto nebyla od začátku naší № 1. Tou byla nejdřív hora Kang Yatze, která působí opravdu monumentálně. Proti však bylo několik zásadních detailů: nebylo jasné, kolik je tam sněhu (nepotkali jsme nikoho, kdo by se odsud vracel), je nutné vláčet s sebou lano, mačky a cepíny celým údolím Markhy a na výstup se vydat po šesti dnech treku, kdy už by se člověk raději viděl někde dole.



Dávné budoucnosti - Helena Norberg-Hodge

Helena Norberg-Hodge byla jedním z prvních cizinců, kteří navštívili Ladakh poté, co byl v roce 1974 otevřen světu. Ladakh je odlehlá oblast Indie, ležící za hradbou himalájských vrcholů. Po staletí si zachovávala svoji izolovanost a svébytnou kulturu. Ladačané, vyznávající převážně buddhismus, žijí v pozoruhodném souladu s místní drsnou přírodou.

Kniha Ancient futures (Dávné budoucnosti) je tím nejlepším, co lze o původním životě v Ladakhu najít. Autorka měla totiž příležitost pozorovat místní společnost, zvyky a sociální vazby ještě před tím, než je nenávratně ovlivila indická (myšleno jiná, nehimalájská) a později i západní kultura. 



Jak se dostat do Ladakhu?

autobusové nádraží Jammu

V diskuzním fóru se objevil dotaz, jak se co nejrychleji dostat po příletu do Indie nahoru do Ladakhu. V prvé řadě je potřeba si uvědomit, že v Indii se běžně překonávají obrovské vzdálenosti. To, co je u nás nedaleko a pár minut jízdy po dálnici, je v Indii otázkou dlouhých hodin natřásání v autobuse po nekvalitních silnicích.

Takže na mapě to možná vypadá jako kousek, ale průměrná rychlost autobusů po takovýchto cestách je zhruba 25-30 km/h, Pokud si pronajmete na cestu do hor jeep, rychlost se zvýší na zhruba 35-40 km/h. Mimo horské oblasti je doprava samozřejmě rychlejší.

Druhý problém bych viděl ve slovíčku "rychle". Proč se chce někdo okamžitě po přílet vrhnou do autobusu nebo vlaku a cestovat na sever? Pokud vás netlačí čas, dejte si jeden den v Delhi na aklimatizaci, odpočinutí po letu, výměnu peněz, nasátí atmosféry Indie.

Samozřejmě je možné si lístky na vlak objednat už z domova přes internet (těžko je seženete přímo po příchodu na nádraží, tak to v Indii s vlaky nefunguje). Počítejte také se zpožděním letu a jinými komplikacemi.

Do Lehu se dá dostat třemi způsoby.