Komunikace ve škole: Google Chat a Prostory

Komunikace ve škole: Google Chat a Prostory
Představte si malou osmiletou holčičku. Chodí do druhé třídy a školu miluje. Paní učitelka posílá všem žákům zprávy na Facebook Messenger. Proto rodiče dceři účet také založí.

V osmi letech.

Pro školu.

Toto je reálný příběh z mého okolí. Asi všichni podvědomě vnímáme, že je tu něco špatně.

Sám mám máslo na hlavě

Moje dcera se  kdysi dávno zapojila do Skautu, přesněji řečeno do oddílu Světlušek. Stěží uměla číst, byla ještě malá. A jediná oddílová komunikace běžela na Discordu. Na schůzky chodit chtěla, bavilo ji to. Tak jsem také vyměkl a Discord účet jí zřídil.

No, nebudu to tu protahovat — byla z toho zmatená. Ve službě se neorientovala, zabloudila i na jiný než skautský server a nedokázala se vrátit. Asi nebyla jediná taková zbloudilá světluška, protože zhruba po 1 roce přešli místní Skauti na WhatsApp. V jejích 10 letech. 

Jak je to ve škole?

Zatímco ve volnočasové aktivitě dítěte tento způsob komunikace můžeme odmítnout, vzhledem ke škole to zdánlivě nejde. Vždyť přece milá a empatická paní učitelka už od dob pandemie covidu takto úspěšně posílá domácí úkoly, občas hodí smajlíky, připomene školní sběr nebo jindy pochválí práci a pošle GIF s veselý koťátkem. 

Vše funguje zdánlivě v pořádku do doby, než se ozve první naštvaný rodič s minimálním právním povědomím. Ale nemusí se také ozvat nikdo. 

Při své práci ICT metodika jsem se v rámci kraje i celé ČR dostal k rozboru komunikace mnoha škol a řeknu vám, že data jsou to smutná. Někde se komunikace v rovině škola-žák neřeší vůbec, jinde používají Messenger, WhatsApp, Discord, soukromé e-maily na Seznam.cz a další šílené služby. 

Jinde chat vyřešili přes aplikace školní agendy typu EduPage. Kdo by ale dobrovolně chodil po večerech chatovat do své elektronické žákovské knížky, že?! Dávali byste vy sami jako děti smutné smajlíky hned vedle trojky z fyziky? 

E-mail je pro boomery

Mnohé školy správně a legálně nasadily Google Workspace pro vzdělávání již před lety. Admini vytvořili žákovské účty na školní doméně, zavedli poštovní schránky v Gmailu a mnozí stanovili i bezpečnostní pravidla pro e-mailovou komunikaci v rámci domény. 

Jenže pro žáky je e-mail “out”, a reálná komunikace tak probíhá jinde, v online kecálcích. Mimo prostředí školy a mimo její kontrolu. 

Což je naprosto v pořádku, pokud si takovou žvanící skupinu založí sami žáci. Pokud máte štěstí, nebo spíše smůlu, a nahlédnete do takové skupiny, můžete být svědky příjemné debaty, vidět nadávky, obyčejné dětské žvanění, sprosťárny, přeposílání písemek, hudební klipy, ofocené taháky a miliony smajlíků a emoji.

Podle toho pak můžete být zděšení, potěšení nebo cítit cokoliv mezi tím. A je to dobře. Protože se jedná o volný čas dětí mimo školu. 

Špatně je to v případě, že škola jinou variantu nenabízí a v rozporu s platnou legislativou navzdory věkovým limitům využívá takovou službu pro oficiální či polooficiální komunikaci mezi třídním učitelem a jeho žáky. 

“Hele, děcka, zítra bude sběr papíru…, 🐶Informace ke školnímu výletu vám pošlu do skupiny na WhatsApp…, 🌹✨ Nezapomeňte si zítra přinést do výtvarky barevné podzimní listy…” 😸😊👍 

Pak stačí jediné dítě, které ve skupině není, stačí jediný tatínek, který do toho naprosto oprávněně hodí vidle a celý systém komunikace se zhroutí. 

Google Chat a Prostory

Co konkrétního tedy nabízí Google Workspace pro vzdělávání, aby taková komunikace byla legální a funkční? Jednou ze služeb jsou Google Chat a Google Prostory (Spaces). Tyto nástroje jsou integrovány do školních účtů a nabízí:

Oficiální komunikační kanál

  • Google Chat a Prostory jsou jedinou výchozí a oficiální chatovací platformou pro komunikaci v rámci školy. 
  • Předchází fragmentaci komunikace v méně transparentních prostředích.

Bezpečnost a kontrolu

  • Platforma je provozována v rámci školních žákovských účtů Google Workspace a splňuje přísné bezpečnostní standardy.
  • Škola má možnost dohlížet na komunikaci a v případě potřeby zasáhnout.
  • Prostory mohou být chráněny před vstupem neoprávněných osob.

Jednoduchost a efektivitu

  • Chat a Prostory jsou intuitivní a snadno se používají. Ano, nejsou tolik rozšířené jako Messenger nebo WhatsApp. Ale dejte jim šanci a možná budete příjemně překvapeni. 
  • Platforma umožňuje také sdílení souborů, organizaci práce na projektech ve vláknech a zadávání úkolů.

Chatovátka v praxi

Aby byla komunikace bezpečná a funkční, je třeba myslet na pár základních pravidel. Tato nastavení vždy vynucuji jako admin pro všechny stávajícínové skupiny, ať už je založí kdokoliv

  1. Členství ve Skupinách a Prostorech je ve výchozím stavu omezeno jen na doménu školy a toto nelze změnit. 
  2. Vyhledat existující Prostor a připojit se k němu mohou jen přidaní uživatelé a skupiny. 
  3. Skupiny můžou do Prostorů přidávat jen vlastníci skupin a správci. Toto je důležité nastavení! 
  4. Všechny skupiny mají povinně zapnutou historii komunikace a nikdo ji nemůže vypnout. 
  5. Komunikaci automaticky archivuji. 
  6. Automaticky přijímáme pozvánky k chatu mezi uživateli. Zatím nemáme důvod to měnit. 
  7. Zaměstnancům samozřejmě povoluji posílat zprávy mimo doménu. Všichni žáci jsou naopak omezeni pouze na doménu školy a mimo ni nic nepošlou ani zvenku nepřijmou. 
  8. Obrázky GIF samozřejmě povoluji, proč by ne?! Je to fajn. 
  9. Emoji jsou také povolené. A jejich tvorba také. Zatím jsem se nesetkal s tím, že by někdo vytvořil nevhodný obsah. Až taková situace nastane, budu ji řešit. 

Pro jednotlivé Prostory pak platí: 

  1. Zakládám chat pro každou Skupinu = třídu. Každá skupina má svůj Prostor. 
  2. Prostor je soukromý; nikdo v rámci domény a školy se k němu nemůže připojit ani jej vyhledat. 
  3. Třídní učitel je vlastník nebo správce Prostoru a on jediný může přidat členy, tedy svoji skupinu třídy. 
  4. Použít zmínku @všichni mohou všichni členové. 

Nalejme si čistého vína

Takto nastavený chat je oficiální a pod dohledem školy. Je jasné, že žáci se v něm budou chovat a komunikovat jinak než na osobní skupině WhatsAppu. Možná jej ani využívat nebudou a zůstane smutný a prázdný. 

Ale existuje. A to se počítá. 

Škola nemá možnost ovlivňovat a regulovat komunikaci na jiných platformách probíhajících na osobních účtech žáků v jejich volném čase. Informujte v tomto smyslu vaše žáky a zajistěte plynulý přechod a adaptaci v novém komunikačním prostředí. 

Je pravděpodobné, že se vám to u současných osmáků a deváťáků nepovede. Návyky se mění těžko. Ale pokud začneme včas už na 1. stupni, možná zabráníme výše zmíněným excesům a komunikaci v rovině škola-žák skutečně zlegalizujeme. 

Protože jiné soukromé kecálky do školy opravdu nepatří.

Google Chat a Prostory

  • legální chat v rámci školy
  • bezpečný a pod kontrolu
  • jednoduchý a efektivní