Po staletí tudy vedla karavanní cesta z Ladakhu na sever do Kašgaru. I když od hlavního města Ladakhu — Lehu je vzdálené pouze čtyřicet kilometrů, převýšení je extrémní. Leh leží přibližně ve výšce 3500 m.n.n a Khardung La o celých 1800 metrů výše.
V roce 1976 zde indická armáda vybudovala strategickou silnici k zásobování svého vojska v údolí Nubra během indicko-čínského konfliktu. A právě tato silnička se stala v posledních letech cílem mnoha turistů. Agentury v Lehu začaly nabízet zajímavou atrakci — vyřídí povolení pro vstup do oblasti, zajistí horské kolo i mechanika a vyvezou turisty nahoru do sedla. Odtud pak následuje zhruba čtyřhodinový sjezd s dvoukilometrovým převýšením zpět do Lehu. A určitě stojí za to.
Samotná cesta džípem nebo autobusem nahoru do sedla je zážitkem a nejednomu turistovi se při výjezdu do výšky 5359 m zatočí hlava. Nahoře v Khardung La je ležení indické armády a nezbytná kontrola povolení a pasů. A pak už můžete směle nasednout na kola spustit se dolů. Silnice ve své horní části připomíná spíše širší stezku a je bez asfaltu. Jakákoliv rychlejší jízda tu není možná. A bylo by jistě škoda si celou trasu projet bez zastávek, focení a užívání si nádherných výhledů.
Khardung La je často označováno za nejvyšší místo na světě, kam je možné vyjet autem. Podle posledních měření to však není pravda. O prim jej připravila jiná sedla západně od Lhasy v Tibetu.
Praktické informace
- Cesta dolů trvá čtyři hodiny, ale vyřízení povolení a výjezd nahoru do sedla také něco zabere, takže si na výlet vyhraďte celý den.
- Kola mají překvapivě dobrý technický stav (na Indii). Brzdy jsou v pořádku.
- Povolení si můžet vyřídit i individuálně a do sedla si vyjet jen tak.
- Cena u agentur včetně povolení, kola, dopravy a mechanika na cestě dolů je zhruba 700 — 900 Rs.
- Nadšenci do cyklistiky jezdí trasu opačně — tedy do kopce.