Co učit v informatice?

každé dva roky zahodím
zhruba polovinu příprav
a tvořím nové

Protože obor informatika se neustále vyvíjí.
Nemůžete zůstat na místě. Musíte být vždy o krok napřed.

Strojové učení pro malé děti - naučili jsme systém rozpoznat jablko a pomeranč

Všichni nyní řeší umělou inteligenci s obrázky nebo texty. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, jak vysvětlit našim žákům skutečnou podstatu těchto systémů?

Naštěstí tu existují jednoduché služby, díky kterým si i malé děti mohou prakticky vyzkoušet, jak funguje strojové učení a vytrénovat vlastní model “Umělé Inteligence”. To vše dokonce zábavnou formou a během 1 vyučovací hodiny.
Číst více
Vykvetli nám ozoboti Pavel Hodál 22. 4. 2022
Asi bylo ode mně naivní myslet si, že 15letý deváťák si pamatuje, co je to květenství, což je látka ze 7. třídy. Ale pokusili jsme si téma připomenout pomocí programování ozobotů v rámci hodiny informatiky.

Úkol zněl jasně - nech ozobota nakreslit schéma květenství. Někomu se to povedlo a někomu ne. Minimálně jsme si však zopakovali, co je to “okolík”, “složený okolík” a jak to souvisí s cykly v programu.
robot - co učit v informatice

Potkal jsem učitele informatiky, co učil barvy ikonek

Vím, že se to dá dělat jinak

Jen s Wordem si dnes nevystačíte. Vrhněte se na algoritmy, zpracování dat, grafiku a multimédia, online služby, práci s informacemi…

Je toho hodně, že?

Nechte děti hrát si s kódem

Staň se internetovým úžasňákem! Interland je zábavná hra, která žákům ukáže zásady internetové bezpečnosti Pavel Hodál 14. 6. 2021
Dobrých aktivit, které rozvíjí bezpečnost v internetu, není nikdy dost. Firma Google nyní do češtiny lokalizovala svůj ucelený program Internetoví úžasňáci. Pokud vás dosud míjel, určitě jej zkuste.
Jedná se o online hru, která cílí na zásady digitální bezpečnosti, obranu proti fakenews, silná hesla a digitální občanství obecně. To vše v povedené interaktivní podobě. Pro učitele navic s detailní metodikou.
Programování s kobylkou zelenou je úžasný způsob, jak začít s JavaScriptem Pavel Hodál 16. 11. 2020
Ne, nejedná se o hodinu přírodopisu, ale online lekce kódování od firmy Google. Navíc včetně povedené aplikace.

Pokud vaši žáci už odrostli Code.org a chtějí psát skutečný kód, ukažte jim web Coding with Grasshopper a nechte je samostatně pracovat.
Proč (ne)vyzkoušet centrální správu výuky s Khan Academy Pavel Hodál 5. 11. 2019
Kdo čtete tento web delší dobu, asi už víte, že mám v oblibě kurzy, kterými si žáci mohou projít sami. Letos jsme se vrhli na jednoduché programování v JavaScriptu v rámci české verze Khan Academy.
Chtěl jsem něco, co by si žáci prošli samostatně a tempem, které jim vyhovuje. To vše kurz Khan Acedemy splňuje. Ušetřil mi tak čas a energii, které jsme mohli využít jinde.
Jak na Computer Science First with Google – praktický návod krok za krokem Pavel Hodál 28. 3. 2019
Internetový kurz programování ve Scratchi, doplněný o metodickou podporu, videa a další materiály od firmy Google, je opravdu výborný a komplexní.
O to překvapivější je pak určitá složitost a nelogičnost v jeho nastavení a ovládání.
V tomto návodu se podíváme, jak na to. Nebojte se toho, zvládnout se to dá a výhody jsou jasné. V prvním díle tohoto seriálu jsme si řekli, co to vlastně Computer Science First with Google je. Nyní se zaměříme na registraci uživatelských účtů, popis prostředí a možnosti učitelské správy.
Programování ve Scratchi s podporou firmy Google – to je Computer Science First Pavel Hodál 28. 2. 2019
Když máte metodik k programování víc, než kolik lze reálně vyzkoušet, sáhnete po něčem větším a osvědčeném. To velmi dobře splňuje povedená série kurzů firmy Google „Computer Science First“.
Vám jako učiteli poskytne vše, co potřebujete pro výuku programování a pro rozvoj informatického myšlení. Žákovi pak dá podporu a materiály, které ho od základů naučí třeba naprogramovat si vlastní hru.