Ty brďo

 

nevím, čím to je,
ale vždycky skončíme v Indii...

Proč (ne)vyzkoušet centrální správu výuky s Khan Academy


Khan  Academy

Kdo čtete tento web delší dobu, asi už víte, že mám v oblibě kurzy, kterými si žáci mohou projít sami. Letos jsme se vrhli na jednoduché programování v JavaScriptu v rámci české verze Khan Academy.

Chtěl jsem něco, co by si žáci prošli samostatně a tempem, které jim vyhovuje. To vše kurz Khan Acedemy splňuje. Ušetřil mi tak čas a energii, které jsme mohli využít jinde.

Princip převrácené třídy prostě funguje

Nejdříve tedy odpověď na otázku, která se vám možná automaticky nabízí: Ano, většina žáků dokázala samostatně projít jednoduchým kurzem programování na Khan Academy. Bez jediného zásahu učitele nastudovali, jak kreslit geometrické tvary pomocí kódu (JavaScript a ProcessingJS), a pak to úspěšně použili v programovací výzvě.

Dokázali pomocí kódu navrhnout jednoduchého sněhuláka a vybarvit ho. Pro mnohé z nich to bylo první setkání se skutečným psaným kódem – dosud používali jen dětské blokové programovací jazyky na Code.org, ve Scratchi a podobně. V kurzu najednou psali přímo kód a používali funkce ellipse, rect, line, background, fill, stroke, strokeWeight a noStroke.

Možná i české Czechitas by potěšilo, že první, kdo zdárně kurzem prošel, byla dívka. Podle záznamu v systému jí to trvalo 70 minut studia a samostatné práce. Učitele k tomu nepotřebovala.

Pak, že holky nemůžou programovat! A že bez školy to nejde, že?!

Centrální správa výuky s Khan Academy a její možnosti

Projít si kurzem programování na Khan Academy může samozřejmě každý jednotlivec. Podívejme se ale, co tento vzdělávací portál nabízí učitelům a školám v rámci centrálně řízené výuky.

Otestoval jsem už větší množství výukových prostředí pro podporu programování. Na školní účty a Google Classroom lze napojit třeba Code.org. Žáci zbožňují Hodinu kódu v Minecraftu a já jako učitel mám k dispozici velmi rychlou a efektivní správu úkolů a přehled o žákovské práci. Podobně funguje i CS First ve spolupráci se Scratchem. Psal jsem o tom v samostatném článku Jak na Computer Science First with Google – praktický návod krok za krokem.

Co jako učitel potřebuji, je schopnost pozvat žáky do svého kurzu, přiřadit jim rychle úkoly, mít přehled o jejich pokroku, vidět jejich projekty a možná být i schopný jim na dálku poradit. Khan Academy vše z toho splňuje, ale dělá to po svém, pomalu, trochu zmateně a podle mého názoru zbytečně složitě.

Za to ale česká mutace výukového prostředí Khan Academy nemůže. Vychází z původního anglického originálu KhanAcademy.org a vznikla jejím překladem. Chápu tedy, že s principem vedení kurzu lidé z Khanova Škola nic nenadělají.

Jak na to – krátká verze

Manuál jak na to, je zpracovaný opravdu vzorně. Je přesný a výstižný. Jestli uvažujete o centrální správě kurzů pro vaše žáky, určitě jej nastudujte. Pro ostatní tu nabízím zkrácenou verzi.

Jak to funguje a jak postupovat při registraci:

  1. Přihlaste se na Khanacademy.org jako učitel. Pokud použijete stejný Google účet jako v Google Classroom, bude vše snazší.

  2. Vytvořte novou třídu a pojmenujte ji.

  3. Přiřaďte této třídě konkrétní kurz.

  4. Pošlete studentům odkaz nebo jim sdělte kód pro vstup do vaší třídy. Pokud používáte Google Classroom, můžete studenty importovat. Přijde jim pak e-mail s výzvou o vstupu do vaší třídy.

  5. Teprve pak můžete studentům zadat materiály a úkoly v rámci kurzu.

Největší zádrhel vidím právě v systému zadávání úkolů. Nemůžu zadat žákům úkol, pokud je třída prázdná. Celý systém totiž čeká na akci z jejich strany. Žáci musí do třídy nejdříve vstoupit. Nepříjemné je, že práci zadávám opakovaně každému novému žákovi.

Pokud se tedy žáci registrují do třídy průběžně, vám jako učiteli nezbývá nic jiného, než se neustále a dokola hlásit do systému a přidělovat jim úkoly. Byli z toho zmatení jak žáci (po přihlášení je žádná práce nečekala), tak i já jako učitel. Po týdnu jsem byl celkem otrávený z neustálého přidělování úkolů všem mým cca 80 deváťákům.

Chápu, jak bylo vše zamýšlené. Teď, když už žáky ve třídě mám, je jednoduché jim zadávat další a další práce. Jenže zřejmě jen z jedné oblasti, tedy v mém případě z informatiky. Znamená to, že třeba pro matematiku musím založit další třídu a opakovat miliony kliků s přijímáním žáků? Určitě by pomohlo, kdyby učitel mohl předem připravit svůj kurz včetně úkolů a ty by pak čekaly na žáky ihned po prvním přihlášení. Jinde to takto funguje.

Také pojmenování žáků v rámci kurzu je zvláštní. Využil jsem integraci s Google Classroom a Khan Academy vše zvládl na jedničku. Bohužel systém generuje jména žáků přímo z emailové adresy z části před zavináčem. Nepoužil jejich jména a příjmení v Google účtu. Myslím si, že ne každý má přímo v e-mailu zadané skutečné jméno. A tak já tu mám najednou v učebně žáky f.novak namísto hezkého českého František Novák. Je to drobnost, ale zamrzí.

Co mohu jako učitel sledovat a ovlivnit

Jako učitel vidím v kurzu přehled s přehledem splněných a nesplněných aktivit. To je velmi praktické. Splněné úkoly svítí zeleně. Na první pohled tak vidím, v jakém stádiu kurzu mí žáci jsou. Vím, že když se většina přehoupne do zelené poloviny, můžu pokračovat ve výuce dál. Můžu si dokonce pro jednotlivé úkoly zobrazit stav "Nezačal", "Započal" a "Dokončil" s přehledem žákovských účtů.

Také stránka s výsledky zadaných úkolů pro jednotlivé žáky je dostatečně přehledná. Splněné aktivity a úkoly svítí zeleně, nesplněné šedě. Na první pohled je zřejmé, kdo kurz fláká a kdo má už hotovo. Jen škoda, že se odtud nemůžu prokliknout na konkrétní úkol a rovnou jej žákovi ohodnotit (a nebo jen pomoci s prací). Jiné systémy to umožňují.

Mohu si také zobrazit přehled, ve kterém zjistím, jak dlouho na kterém úkolu žák pracoval a jaký čas mu trvalo absolvování celého kurzu. Právě odtud mám informaci, která padla na počátku – o 70 minutách, které první dívce trvaly ke zvládnutí celého kurzu. To mi jako učiteli připadá velmi užitečná věc. Už jsem díky tomu odhalil pár nepoctivců.

Znáte to, vždy se najde někdo, kdo vám bude do očí lhát, že úkol dělal, na video se podíval, otevřel programový editor a psal… A já vím, že nedělal, nepsal a ani se nepřihlásil.

To, že Khan Academy registruje jejich dobu práce, jsem studentům zatím ještě neprozradil. Ano, jsem mírně zlomyslný, já vím :-)

Můj pohled učitele

Khan Academy mám rád a obdivuji jejich práci. Byl jsem vysoce motivovaný vše vyzkoušet a přijít na zákonitosti orientace v prostředí. I přes to mi připadalo na první pohled zmatené a složité. Myslím si, že méně odhodlané učitele může odradit. Což je škoda.

To ale nic nevypovídá o vlastním obsahu kurzu a průběhu výuky. Ten byl naprosto geniální a platí to, co jsem psal na začátku. Pokud žák dokáže bez přispění učitele projít vzdělávacím kurzem a splnit závěrečný úkol, svědčí to o výborné práci autorů i kvalitě materiálů (a také o dobrém překladu do češtiny).

O tom, jak výuka probíhá a jak to vidí samotní žáci, připravuji další díl tohoto seriálu.

Užitečné odkazy

Scroll to the top