Že chybí most? To není žádný problém. Naložíme vás i motorku

korakl na řece kaveri
Asi byste nečekali, jak lehce se dá překonat řeka, když zrovna chybí most. V některých částech jižní Indie totiž zajišťují služby převozníka zajímavé a dost originální čluny – kulaté korakly.
Sám bych neřekl, co všechno se do takové „proutěné mísy“ vleze. Lidé, náklad, kolo a jen tak mimochodem i jedna motorka.
No, neutopili jsme se. Skoro bych řekl, že těch motorek by se do člunu vešlo i víc.

Proutěná mísa na vodě

Korakl je lehký člun kulatého tvaru. Je známý z některých oblastí Anglie, ale také z Tibetu, Vietnamu nebo Indie. Je typický odlehčenou dřevěnou konstrukcí, povrchem z kůže (dnes spíše z plastů) a překvapivě vysokou nosností.

Korakl má lehkou bambusovou kostru, igelitový potah a asfaltový nátěr.

V Indii se s ním setkáte hlavně na jihu. Slouží jako dopravní prostředek na krátké plavby, používají ho místní říční rybáři a také se v něm vozí turisté.

Všechny indické korakly mají několik společných rysů. Základ tvoří lehká kostra ze štípaného bambusu. Z něj se sváže mělká mísa vysoká zhruba 40 cm o průměru lehce přes dva metry. Na ni se dříve napínaly zvířecí kůže. Dnes je vystřídal váhově lehčí a dostupnější igelit. Konečnou pevnost a impregnaci pak zajišťuje asfaltový nátěr.

Korakl má lehkou bambusovou kostru, igelitový potah a asfaltový nátěr.

Místní rybáři mi vyprávěli, že pokud mají připravený materiál, jsou schopní vyrobit takový korakl během jednoho dne.

Na vodě má tento kulatý člun překvapivě dobrou pohyblivost. Přesně řídit a ovládat jej dokáže jediný člověk. Sedí vpředu ve směru pohybu a pádluje jedním pádlem.

Korakl řídí jediný člověk. Pádluje vpředu ve směru plavby.

Například v okolí slavného Hampi (stát Karnátaka) slouží běžně jako přívoz přes řeku Tungabhadr. U vodopádů Hogenakkal na řece Kaveri z něj stovky místních rybářů loví ryby. Jeho trochu větší varianta pak unese až osm turistů na vyhlídkové plavbě řekou.

Jedna motorka? To nic není. Uvezeme i tři naráz.

Přijel jsem ke břehu řeky a most nikde. Tak jsem chvíli počkal na „místní dopravu“. Myslel jsem, že popluji sám.

Korakl na řece Kaveri zajišťuje dopravu tam, kde chybí most.

Indové ale naložili všechna zavazadla, co čekala na břehu, také mě, moje kolo, k tomu pár dalších lidí a navíc i jednu motorku.

Nosnost je překvapivě velká. Korakl na řece Kaveri.

Plavba byla překvapivě klidná, člun byl stabilní. K jeho plnému ponoru zbyla dost velká rezerva.

Nosnost je překvapivě velká. Korakl na řece Kaveri.

Převozník se bavil mojí nervozitou a uklidňoval mě, že prý takových motorek zvládne mnohem víc.

Nebývalo mi nic jiného, než mu věřit.

Nosnost je překvapivě velká. Korakl na řece Kaveri.

Sochy bůžků u Kaveri

Mohlo by vás také zajímat

Putování na kole podél toku Kaveri od pramene k ústí:

Indií na kole od čajovny k čajovně

Karnátaka

Další informace k Indii najdete v podrobném průvodci

indický průvodce

Zobrazit průvodce