Travička zelená


marihuana neboli ganja

Nejzajímavější místa najde člověk často náhodou. Třeba když zabloudí v himálajském cedrovém lese. Letos jsme takto objevili plantáže marihuany.

Gandžu, bhang, čaras a jiné produkty z marihuany mi v Indii nabízeli už mnohokrát. Lišila se forma, cena i kvalita.

Důležitá poznámka: Autor těchto řádků NENÍ kuřák, natož kuřák marijánky. Drogy nebere a protiví se mu. Nicméně respektuje právo části světa (konkrétně Indie) pěstovat marijánku pro své vlastní potřeby. Tisíciletí byla tato rostlina součástí místní kultury. V podhůří Himálaje roste běžně. Proto patří k místnímu geniu loci a zákazy na tom nic nezmění.

Tato marijánková kultura je pevně ukotvena v konkrétním místě naší planety a jakékoliv pokusy šířit ji světem způsobí jen zlo. Stejně tak jako se v české kotlině pije pivo, tak indičtí sádhuové kouří čaras. Prohodit to nejde.
marihuana neboli ganja
Při delším pobytu v Indii nelze nenarazit na malé překupníčky, Indy, kteří vás pokoutně osloví někde na ulici. Zastřeným hlasem vám nabídnou něco ke kouření. Z ušmudlaného papíru pak vybalí hrudku čarasu (hašiše) a nadhodí cenu za jednu tolu (11,66 g). Nevíte odkud je, jakou má kvalitu, jestli je vůbec pravý.

Tito šmelináři se pohybují v turisticky exponovaných místech – v Delhi, na plážích Goy, na jezeře Dal v Kašmíru... Protože sám trávu nekouřím, obvykle je ignoruji. Ale vyhnout se jim nedá. Marihuana je však pro Indy něčím mnohem více než jen levnou drogou, za kterou sem jezdí mnoho bílých turistů. 
marihuana neboli ganja
Konopí je zmíněno v mnoha tradičních náboženských textech. Indové od nepaměti věří, že rituální užívání marihuany je léčivé, očišťuje od hříchů a spojuje s bohem Šivou. Také sádhuové – potulní hinduističtí asketové jsou známými kuřáky konopí a hliněná dýmka čillum je jejich nedílným atributem.
marihuana neboli ganja
Marihuana roste v podhůří Himálaje stejně četně jako u nás kopřivy. Už tisíciletí patří k místní kultuře. Tradičně se v Indii užívá ve třech formách. Bhang jsou listy a palice užívané ve formě nápoje.  V „Bhangh shopech“, jak jsou nazývány specializované obchůdky, lze koupit i bhangové koláčky, placky a jiná jídla. Listí se usuší, rozdrtí na prášek a pak uvaří ve vodě. Vzniklý krém se přidává do jídla.

Během indických náboženských festivalů, jako je například Holi, se vyrábí a pije bhangové lassi – tedy jogurt s marijánkou, po celé Indii. Jeho síla odpovídá množství rozmixovaného materiálu.
marihuana neboli ganja
Místním výrazem pro marihuanové kuřivo je gandža. Pod tímto názvem vám budou dodány sušené listy a palice k běžnému kouření.

Třetí a nejvíce rozšířenou formou konzumace marihuany je čaras (hašiš). Ten se vyrábí třením zelených palic a listů pomocí rukou. Ulpělá pryskyřice se stírá a formuje do malých plastických válečků.
marihuana neboli ganja
Seděl jsem a chvíli si povídal se starým majitelem jednoho hotýlku v Manali. Manali je horské středisko na konci jednoho relativně vzdáleného údolí vysoko v Himálaji. Kdysi dávno sem cesta trvala několik dnů, dnes sem luxusní autobusy z hlavního města zvládnou dojet přes noc.

Bavili jsme se o tom, že při mé první návštěvě před patnácti lety, mi běžně u nedalekých horkých pramenů nabízeli ke koupi hašiš. I když ilegálně, přesto se tu také normálně kouřil v místních turistických restauracích. Situace se změnila a dnes působí Manali i nedaleký Vašist dojmem slušného městečka, kde všichni dodržují platné protidrogové zákony.
marihuana neboli ganja
Starý pán se dlouze zasnil a pak se rozpovídal, jak to v Manali vypadalo v časech hippies. Tam, kde jsou nyní luxusní restaurace, dlažba a skleněné výklady, bývaly dřív jen malé dřevěné jídelny. Celé dny tam posedávali hippies. Marihuana ve všech podobách se tu běžně prodávala a užívala.

Její vůně se prý linula celým Manali. Gandža rostla na políčkách všude v okolí města a sklízela se i mezi domy v ulicích. Čaras v té době vyráběl vlastně každý, kdo zde žil. Pro svoji vlastní potřebu.

Jenže s bílými turisty přišly i problémy, které obvykle užívání drog provázejí. Následné restrikce, přijetí protidrogového zákona a kriminalizace marijánky na sebe nedaly dlouho čekat.

Dnes se v nejbližším okolí gandža nepěstuje. Samozřejmě tu všude volně roste, ale už tu chybí taková ta marijánková opečovávaná políčka. Starý pán mávl rukou směrem k okolním horským hřebenům: „na ty musíte jít tam nahoru do hor, tam ještě kontroly moc nejezdí.“
marihuana neboli ganja
A právě mezi taková políčka jsme zabloudili. Opravdu náhodou, nehledali jsme je. Stačilo k tomu trocha deště, horský túra, která se zas tak často nechodí a mlha. Sešli jsme z cesty, doufali, že jdeme správně a pokračovali po úbočí směrem k tušenému hřebeni.

Původně široká cesta se změnila v úzké kravské chodníčky, z okolních majestátných cedrů a borovic padaly chuchvalce mlhy.
Jednu chvíli se mlha roztrhala a my se ocitli v kuřákově ráji. Schována v lese tu byla políčka marihuany.
marihuana neboli ganja
Vlastně ne políčka, ale pole a celé plantáže. Pečlivě opečovávané, ohrazené drátěným plotem nebo jednoduchou ohradou z větví a trní.  Míjeli jsme je nalevo, napravo, stoupali podle nich k hřebeni a hledali průchod.

Některá pole byla až sto metrů dlouhá. Jinde bylo jen pár desítek rostlin. Ale hlavně byly všude. Schovány pod stromy, daleko od běžných cest. Jejich vůně nás ještě dlouho doprovázela.
marihuana neboli ganja
Procházeli jsme předtím i poté několika horskými odlehlými vesnicemi. Do civilizace je to z nich hodně daleko a půda je tu neúrodná. Po staletí byl čaras jediným možným zdrojem příjmů pro místní obyvatele. Jméno jedné z vesnic se dokonce stalo ve světě marijánkových výrobků pojmem.

Slyšeli jste někdy o „Malana cream“? Údajně je to jedno z nejlepších kuřiv, co se tu dá sehnat. Tento pojem znají nejen v údoli Parvati, ale po celé Indii. Dnes už sem vede silnice.

Takže předpokládám, že místní kultura založená na pěstování čarasu se změní do pár let tak, jak se změnilo Manali mezi mojí první a poslední návštěvou.

marihuana neboli ganja

A pár poznámek na závěr

  • Tola je váhová jednotka, ve které se obvykle udává váha hašiše. Jedna tola odpovídá 11,663 g. Pojem tola pochází ze starých indických náboženských textů – Véd. Britové ji přejali během své vlády v Indii a udávali v tolách váhu zejména drahých kovů. I když Indie přijala metrický systém, pojem tola je stále používán ve spojitosti se zlatem a hašišem.
  • Indie přijala protidrogový zákon v roce 1985. Podle něj je nelegální: pěstovat, vyrábět, držet, prodávat, kupovat, transportovat a konzumovat jakákoliv narkotika, drogy nebo psychotropní látky.
  • I přes zákaz je čaras stále nedílnou součástí hinduistické kultury, zejména mezi šivaistickými sádhuy a je důležitým a často jediným zdrojem příjmů obyvatel hor.
  • Navzdory protidrogovému zákazu jsou produkty marihuany prodávány v některých státem licencovaných obchodech.
  • Zajímavé čtení o údolí Parvati, místní čarasové kultuře a lidech je v knize Zkouřená země od J. X. Doležala. Autora sice považuji za škodlivého blázna, ale v této knize není zas tak mimo.
  • Potkali jsme tu i několik turistů, kterým marijánka opravdu vymazala z hlavy poslední zbytky soudnosti a rozumu. Jeden takový týpek se potácel po vesnici, přiblble se usmíval a vedl sladké idealistické řeči. Holt kouření trávy škodí. O tom není pochyb.
  • Ne, opravdu neřeknu, kudy jsme šli a kde jsou ty plantáže.