Expedice Google a virtuální výprava do plic v hodině přírodopisu – jak na to?


Virtuální realita ve výuce - Expedice Google

Absolvovali jsme s žáky naši první Expedici Google pomocí brýlí Cardboard. Trojrozměrný model plic vypadá ve virtuální realitě naprosto úchvatně.

Vyzkoušeli jsme 3D prohlídku těla, přeložili z angličtiny jedno dlouhé video pro Khanovu školu a to vše v rámci hodin přírodopisu. Nechte se také inspirovat.

Má virtuální realita ve výuce smysl?

S levnými brýlemi Cardboard pro virtuální realitu je určitě legrace, to nepopírám.

Uvažovali jste ale někdy nad tím, jak je využít jinak než na efektní (ne nutně efektivní) výuku? Všichni, kterým jsem virtuální prohlídky ukazoval, byli nadšení. Někteří se ale oprávněně ptali:

Co s tím dělat ve výuce, když pomine ono prvotní „Júúúúú, ono je to trojrozměrné“?!

Virtuální realita ve výuce

Podívat se virtuálně na Mount Everest nebo korálový útes je sice zajímavé, ale brzy to omrzí. Aby výuka měla smysl, je potřeba jít hlouběji do problematiky, plnit úkoly, odpovídat na otázky. To vše virtuální realita v podání Expedic Google nabízí.

Co jsou Expedice?

Expedice Google je výukový nástroj využívající virtuální realitu.

Nejedná se jen o samoúčelné a líbivé 3D obrázky. Jednotlivé výpravy určitě využijete i během výuky. Obsahují totiž nejen trojrozměrný obraz, ale i doprovodný text. Ten je dostatečně zajímavý a přitom nezahrnuje zbytečnými fakty. Ukázky najdete dále v článku.

Expedice Google

Učitel má tedy připravené podklady, úkoly a otázky (včetně odpovědí!) a může je využít pro svůj výklad.

Tím vším nejsou ale žáci rozptylováni. S pomocí brýlí pro virtuální realitu si prohlížejí národní parky USA, indický chrám nebo muzeum, do kterého by se jen tak nedostali.

Učitel provádí, komentuje, ptá se.

Pro vaši představu tu dávám jen malou výseč z nabízených témat. Odkazy na dalších víc než 500 Expedic najdete dále v textu.

  • Aztec and Myan Ruins
  • Underwater Caribbean
  • The Congo by The Wildlife Conservation Society
  • The Heart
  • Counry Music Hall of Fame

Jednotlivé expedice mají připravené okruhy témat a otázek různých obtížností. Je tedy už jen na učiteli, jak vše uchopí.

Podívejte se tedy, jak jsme s expedicí a tématem Dýchací soustava pracovali my v rámci osmé třídy základní školy a hodiny přírodopisu (a angličtiny).

Human Anatomy – Respiratory System

Tato výprava vás zavede k 3D modelům dýchací soustavy a plic. Ukáže stavbu dýchacích cest i to, jak vypadají plíce zevnitř. Zejména modely plicních sklípků a krevních vlásečnic jsou úžasné.

Expedice Google - dýchací soustava

V tuto chvíli se během hodiny skutečně dostavil onen úžas a WOW efekt. Pro žáky to bylo nové a nečekané.

Jako učitel věřím, že si po dnešní lekci i ti nejzatvrzelejší budou pamatovat, co je to plicní sklípek a jak vypadá. Brýle s virtuálním modelem plic totiž šly z ruky do ruky a zájem měli opravdu všichni. To se při běžné výuce stává málokdy.

Tato Výprava obsahuje celkem 6 témat. V rámci každého najdete několik 3D modelů. Jako učitel, který se v rámci výpravy nazývá Průvodce, vidíte i průvodní text a 3 otázky (včetně odpovědí).

Navíc můžete všechny sledující v rámci výpravy nasměrovat na konkrétní místo ve virtuální realitě. Ke každému takovému bodu máte připravené krátké texty se zajímavostmi a podrobnostmi.

Expedice Google - dýchací soustava

Pro názornost přikládám ukázku jednoho takového materiálu k dýchací soustavě.

The Respiratory System

Powered by the lungs, the respiratory system also includes the nose, mouth and trachea or windpipe. The nose and mouth pull air in and out of the body. The trachea leads to long thin tubes called bronchi which branch out in the lungs. The lungs are full of tiny sacs called alveoli. Within the alveoli, blood flows to get rid of carbon dioxide and get charged with oxygen. The blood then leaves the lungs to take oxygen all over the body.

Beginner Question

Name 3 parts of the respiratory system.

Answer: Three parts of the respiratory system include the lungs, mouth and nose.

Intermediate Question

What are the bronchi lined with and why?

Answer: They are lined with mucus and hairs in order to catch dust and germs and stop them from going into the lungs.

Advanced Question

Name the parts of the respiratory system. How do they work together?

Answer: The mouth and nose pull in and push out air. The air goes down the trachea and into the bronchi which lead to the lungs. There, the air travels to the alveoli where the blood is waiting to drop off carbon dioxide and pick up oxygen.

Expedice NEJSOU v češtině a to JE dobře!

Paradoxně největší výhodou Google expedic je, že nejsou v češtině. Obraťme tento zdánlivý handicap v náš prospěch. Můžeme tu cvičit anglická slovíčka a pracovat metodou CLIL (prvky cizího jazyka v rámci výuky jiného předmětu).

Expedice Google - dýchací soustava

Pro CLIL by se vám mohly hodit tato slovíčka

  • respiratory system – dýchací soustava
  • nose – nos
  • windpipe, trachea – průdušnice
  • lungs – plíce
  • alveoli – plicní sklípky
  • mouth – ústa
  • larynx - hrtan
  • bronchi – průdušky
  • epiglottis – hrtanová příklopka
  • diaphram – bránice
  • breath – dech
  • breath in – nadechnout
  • breath out – vydechnout
  • oxygen – kyslík
  • carbon dioxide – oxid uhličitý
  • oxygenate – okysličovat

Učitelé, připravte se v 2D a offline

Pokud nevládnete angličtinou, nezoufejte. Přepsal jsem pro vás celý obsah této Expedice Google,  jednotlivých textů a doprovodných otázek včetně odpovědí.

Můžete se tak v klidu připravit předem. V 2D a třeba offline.

  • Přepis anglických textů expedice Human Anatomy – Respiratory System je přiložený na konci tohoto článku.
  • Pro žáky jsem připravil podle těchto textů pracovní list. Jeho vzor také přikládám.

pracovní list k Expedice Google

Ale to stále ještě není vše! Přeložili jsme totiž další video pro Khanovu skolu.

No jo, jenže ta Expedice Google je v angličtině… Co s tím? Nejdříve se musíme naučit slovíčka.

Našli jsme tedy jedno prima anglické výukové video z Khan Academy na téma Dýchací soustava a přeložili ho do češtiny.

Možná jste někteří zaznamenali naši předchozí aktivitu 80 sekund za dvě hodiny – titulky pro Khanovu školu. Tentokrát jsme byli efektivnější a přeložili jsme s žáky osmé třídy rovnou devět a půl minuty výukového videa do češtiny.

překlad Khanova škola plíce

Nebylo to snadné.

Celé video jsme si rozdělili na několik částí dlouhých 1,5 minuty a žáci je po dvojicích až trojicích přeložili do češtiny. V rámci přírodopisu jsme pak vše komentovali, učili se společně s anglickým výkladem na Khan Academy. Kolegyně jazykářka v hodině angličtiny pak s žáky provedla finální korektury a já video na závěr otitulkoval.

Co nám to přineslo

  • Všichni (včetně mě jako učitele) jsme se naučili nová anglická slovíčka z oblasti anatomie dýchací soustavy.
  • Naposlouchali jsme si přirozenou angličtinu a chytili výslovnost (snad :-)
  • Slyšeli trochu jiný styl výkladu anatomie člověka. Zafixovali jsme si důležité pojmy, které bychom jinak pouze mechanicky opisovali do sešitu. A to rovnou ve dvou jazycích.
Tady je naše přeložené video

Když to celé shrnu, tak jsme

  • probrali dýchací soustavu běžným způsobem (výklad, prezentace, zápis) – klasicky česky

  • naučili se anglická slovíčka a využili metodu CLIL
  • seznámili se s Khan Academy a s Khanovou školou
  • přeložili dlouhé anglické video
  • otestovali poprvé virtuální realitu a Google Cardboard
  • úspěšně absolvovali naši první Google Expedici
  • vyplnili pracovní list, který byl v angličtině a odpověděli na otázky z Expedice Google.

Virtuální realita ve výuce

Dozvuky GEGfestu aneb proč to všechno?

Nejlepší učitelské konference jsou ty, ze kterých si přinesete množství nápadů a ihned po návratu do školy je jdete realizovat. Letošní GEGfest (učitelská Google konference věnovaná technologiím) nebyla výjimkou.

Zúčastnil jsem se tam inspirativní přednášky na téma Google Expedice. Virtuální realitu jsem totiž zatím nijak výrazně netestoval. A podle toho vznikla celá tato aktivita.

Bylo to dlouhé, bylo to výživné, stálo to za to!

brýle Cardboard - Virtuální realita ve výuce

Na závěr už jen trochu technických informací. Pojďme se podívat, co vše je k takovéto aktivitě potřeba.

Jak na to - Krátká verze

Pro ty, co se jim nechce dlouze studovat podrobné návody.

  1. Kupte pár brýlí pro virtuální realitu. Třeba levný Google Cardboard.
  2. Nainstalujte si do mobilu nebo tabletu aplikaci Expedice Google.
  3. Připojte se na stejnou WIFI jako účastníci expedice.
  4. Pusťte aplikaci, vyberte si Expedici a zahajte ji. Stáváte se Průvodcem.
  5. Žáci (Průzkumníci) si také nainstalují aplikaci Expedice.
  6. V přehledu uvidí vaši aktivní Expedici a připojí se k ní (podmínkou je připojení do stejné WIFI sítě).
  7. Žáci vloží mobil se spuštěnou aplikací do brýlí pro virtuální realitu.
  8. Průzkumníci si prohlíží Expedici, vy jako Průvodce ji ovládáte.
  9. To je vše. Je to snadné.

Jak na to – Dlouhá veze

A tady máte delší a podrobné návody, domovský portál Expedic, technikálie, weby s odkazy… pro všechny ostatní, kterým výše popsaný postup nestačí.

Virtuální realita ve výuce  

Kde získat Cardboard?

Jednoduché papírové brýle pro zobrazení virtuální reality Google cardboard koupíte třeba v českém e-shopu. Ceny začínají přibližně na 160 Kč za nejjednodušší verzi.

Stejné brýle však můžete koupit v čínském Aliexpress.com od 1 USD včetně poštovného. Pokud si počkáte 2-3 týdny na dodání, výrazně ušetříte.

Jen podotýkám, že kvalitní plastové brýle měly výrazně lepší a ostřejší podání obrazu než papírový Cardboard.

brýle Cardboard - Virtuální realita ve výuce

To nejlepší na závěr – brýle vlastně vůbec nepotřebujete

Expedice fungují i bez brýlí pro virtuální realitu! Stačí, když se žáci připojí z tabletů. Není to tak efektní, hůře se to ovládá, ale ujde to. I tak se dá absolvovat velmi zdařilá výprava včetně výkladu a úkolů.

Expedice Google na tabletu

Návody a inspirace

  • Další zdroje Expedic včetně připravených materiálů (v angličtině) jsou na webu https://www.tes.com
  • Zpracovanou lekci pro dýchací soustavu najdete na jejich webu také. Je zde včetně metodiky a trochu jiného pracovního listu.

Zdroje

V článku a pracovním listu jsou použity části textu Expedice Google „Human Anatomy – Respiratory System“. Ostatní materiály a texty jsou mojí prací nebo žákovským překladem.