Cesta k novému školnímu webu



Máme nový školní web. A bylo s tím opravdu hodně práce. Web nejsou rohlíky na krámě. Nedá se koupit stylem „dobrý den, jeden školní web bych prosil, k dodání nejlépe za tři dny“.

Tentokrát jsme na to šli jinak. Posuďte sami, jak se to povedlo.

Po půlroce práce

Tak takhle vypadá nová školní prezentace. Běží na adrese https://www.bakalka.cz

Možná je stavba webů vaším denním chlebem a divíte se, proč kolem toho dělat tolik povyků. Nebo je možné, že u vás ve firmě máte celé IT oddělení, které se zabývá propagací firmy navenek.

Bavme se nyní chvíli o školském prostředí, které funguje trochu jinak. Většina škol, které znám, k tomu přistupuje stylem „on to někdo udělá, třeba informatik. Když umí učit informatiku, bude schopný postavit i web“.

Takto to mohlo snad fungovat dříve. Výsledkem je řada v lepším případě šablonovitých webů s minimem invence. Narazíte tak na tisíckrát použitou šablonu do Wordpressu, někdy výjimečně s originálními obrázky. Mnoho cenných rad ohledně školního webu poskytuje v knize a svých článcích například Ondřej Neumajer. 

Nebylo to jen tak jednoduché

Sám jsem dříve pomáhal některé školní weby stavět, nejen pro moji školu. A tak vím, že po prvotním požadavku „chceme web“ obvykle následuje velké ticho a pak obrovské překvapení, že množství práce s tím vším spojené, je výrazně větší, než zadavatel očekával.

Web totiž není možné jen tak objednat a pak čekat na výsledek. Podívejme se, co vše budete potřebovat a co vše budete sami dělat.

Analýza

Jaká je naše škola? Kdo je naše cílová skupina? Jaké jsou naše plusy a mínusy? Komu především je naše webová prezentace určena? Má náš nový web pouze informovat a nebo má lákat a přesvědčovat případné zájemce o studium?

Takových otázek je hodně a je třeba na ně znát odpověď ještě před zahájením vlastní práce.

malá perlička

Kdysi dávno mi jeden ředitel školy řekl: „Jo. Slyšel jsem o tom, že existuje nějaký internet a nějaké webovky, ale to my nepotřebujeme“.

Po měsíci práce na webu stejný ředitel prohlásil: „Já ten náš nový školní web teda neviděl, ale dcera mi říkala, že je prý pěkný“.

Poučení první - web je 50 procent plánování, vize, hledání cílů, posuzování textových a grafických návrhů. Zbytek pak vlastní práce.

Copy

Dobrý copywriter dokáže upravit a učesat naše rozsáhlá souvětí i dlouhé odstavce. Umí nemilosrdně vyházet nesrozumitelné výrazy a nahradit je krátkými údernými hesly. Během stavby webu jsem si sám mnohokrát uvědomil, jak je to těžké.

Víte jak poznáte dobré copy? Je přirozené, až tak přirozené, že si říkáte: Vždyť to umí vymyslet každý“.

Teprve až to sami zkusíte a zaseknete se u prvního rádoby jednoduchého nadpisu, pochopíte v čem je síla copywritingu. Více o tom píšu v samostatném článku.

Jen tak se původní věta „Vytvořením školního vzdělávacího programu „Naše výsledky hovoří cizími jazyky“ jsme završili naše snahy o co nejkvalitnější výuku nejen v cizích jazycích a využili také 5Oleté tradice školy jako školy...“ dá přetvořit v úderný slogan

„Učíme děti řídit vlastní život. Poctivou výukou a úkoly, které je nutí přemýšlet“

Poučení druhé – Skutečně potřebujete copywritera.

Grafika

Najít v dnešní době povedenou a volně dostupnou šablonu pro Wordpress nebo Drupal je velmi snadné. Problém nastává v případě, když zjistíte, že podle stejné šablony už jede mnoho webů a dokonce školních webů z vedlejší ulice.

Zvažte tedy, jestli se nevyplatí investovat peníze do šikovného grafika, který navrhne školnímu webu vzhled na míru. My to udělali a troufám si říct, že se to vyplatilo.

S čím počítat? Asi nevezmete první návrh, který vám grafik dodá. Nám se líbil, což o to. Ale po pár dnech se nám vše rozleželo a tak dlouho jsme ladili barvy, až byli spokojení úplně všichni. Nedávejte na první dojem. Podívejte se na návrh ve více lidech, nechte vše jak se říká „sednout“ .

Poučení třetí – Můžete kreslit sebelépe, ale potřebujete grafika. Nejlépe takového, co rozumí webu.

Systém

Je možné, že ovládáte redakční systémy jako mistři. Wordpress a Drupal si s vámi tykají a není pro vás problém je nasadit. Nicméně počítejte s tím, že vše nasadit, nastavit a provázat na novou grafiku, starý obsah a nové funkce bude trvat. A to chce čas.

Poučení čtvrté – Potřebujete programátora nebo odborníka na redakční systémy. Takoví lidé řeší denně problémy, nad kterými vy jako laici budete dlouho a možná zbytečně bádat. Uvolní vám to ruce pro jinou kreativní práci.

Obsah

Máte možná hotové copy. Ale i takový profesionální text nepokryje veškerý obsah vašeho webu. Zřejmě už máte nějaký starý obsah jako aktuality, žákovské práce, kalendář… No prostě spoustu toho, čeho se nechcete zbavit a také by bylo škoda o to nový web ochudit. V našem případě se jedná například o https://www.bakalka.cz/aktuality s mnohaletou historií a hodně dalšího původního obsahu.

Něco jde importovat, ale i přesto vám pořád zůstane mnoho práce s přetahováním textu, psaní důležitých informačních stránek, vyplňováním kontaktních a jiných podstatných informací.

Poučení páté – Počítejte s hodinami a hodinami práce. To za vás žádný externista neudělá.

V každém textu najdete alespoň jednu chybu. Vždy.

Nezáleží kolikrát se prokousáváte textem. Nezáleží kolikrát jste sami projeli celý obsah odshora až dolů. Vždycky přehlédnete některé překlepy a hrubky. Vyplatilo se nám, aby se na nezveřejněný web v testovací fázi podívalo více kolegů. Jejich připomínky hodně pomohly. Viděli najednou web z venku, měli nadhled. Pomohli odhalit nelogičnosti a nejokatější překlepy.

Asi dvacet lidí vidělo a pročítalo titulní stránku webu. Teprve ten jednadvacátý si všiml, že píšeme o „studijních odborech“ namísto „oborech“.

Poučení šesté - Korektura a interní testování jsou nutností!

Nezavděčíte se všem

Testování a připomínky kolegů jsou důležité. Nicméně nezainteresovaná veřejnost může vidět vše úplně jinak než interní zaměstnanci. Zeptali jsme se rodičů našich žáků a pustili je k neveřejné verzi webu. Dostali jsme zajímavé tipy a pohled z venku. Vše jsme dál zapracovali do projektu.

Získávali jsme zpětnou vazbu pomocí dotazníku a jeho doporučení dál vyhodnotíme.

Poučení sedmé – Testování a zpětná vazba jsou nutné a užitečné.

Web musí žít

Máme hotový web. Nicméně bez každodenního nového obsahu by byl jen mrtvou prezentací školy. Stejná mravenčí práce jako při jeho vzniku, je nutná při dalším plnění obsahem. Je nutné udržet web tak, aby žáci i rodiče měli stále nové důvody se k němu vracet.

Je potřeba zadávat poctivě plány akcí, psát aktuality, přidávat snímky do fotogalerie. Školní web musí být živý. Není to sociální síť, nesupluje oboustrannou komunikaci jako například Facebook, ani není rychlý a pohotový jako například Twitter. Je však plně pod naší kontrolou a nebude plně funkční, dokud učitelé sami nepochopí, že obsah musí sami aktivně tvořit.

Pět věcí, které jsem se naučil u tvorby nového webu

  1. Na prvotní analýze potřeb opravdu záleží.
  2. Sebešikovnější učitel nenahradí profesionálního textaře, grafika a programátora.
  3. Sebelepší externista nenahradí člověka, který školu zná.
    Potřebujete někoho, kdo doladí drobnosti, zná vazby a denní chod školy.
  4. Testování se opravdu vyplatí.
  5. Vše vám bude trvat déle, než jste si mysleli.

Kdo se tedy na tom všem podílel?

Texty nadpisů a podnadpisů, úvodní odstavce a myšlenku webu má na svědomí Michaela Mužiková.

Grafiku kreslil a naše připomínky zpracovával Ondřej Pohorský.

Do klikatelné podoby to v Drupalu 8 převedl Jan Polzer.

Vše tak nějak koordinoval a klikal a plnil obsahem Pavel Hodál.

Bakalka.cz od roku 2001 do dneška

Současný (2016) web již pátou verzí prezentace školy. Historicky první web jsem kreslil v GIMPu a psal přímo v HTML. To byl rok 2001. Následovala PHP verze a nekonečné ruční přidávání článků, které mi ostatní učitelé posílali mailem.

Proto byla také první Drupal verze našeho školního webu obrovským krokem vpřed. Umožňovala vytváření článků samotnými učiteli a z dnešního pohledu trpěla přeplácaností a obrovským množstvím informací a různých boxíků přímo na titulní straně.

Také z tohoto důvodu jsem při povýšení webu na verzi Drupal 7 web poněkud odlehčil a odebral hodně zbytečného obsahu. Stále to však nestačilo.

Více si o historii a vývoji školního webu přečtěte v tomto retročlánku.

Web je živá záležitost. Od roku poslední změny (2013) se opět změnily požadavky našich žáků a rodičů. Objevil se mobilní web. A hlavně nikdo již není ochotný číst dlouhatánské odstavce textů. Tak tedy máme nové copy, novou grafiku i nový systém. Jsem zvědavý, kolik let nám to v této podobě vydrží.

No a teď ještě to stejné aplikovat na www.tybrdo.cz.