Ty brďo

 

nevím, čím to je,
ale vždycky skončíme v Indii...

Kdo by se občas nechtěl trochu flákat, spát do desíti, být za školou?


Co dál s online výukou a digitálními nástroji z pohledu žáka

Skokové zavedení online výuky přineslo nové příležitosti, ale také výzvy a problémy. Pohled žáka na online výuku a zejména jeho potřeby mohou být diametrálně odlišné od pohledu učitele. 

Co třeba problém vnitřní motivace, organizace času nebo bezpečnosti v internetu?

Pokračujeme v dalším díle našeho seriálu ohledně principů výuky na dálku. Tentokrát z pohledu žáka. 

Není to o technologii

Neřešíme tady techniku, metody a konkrétní postupy. Zamýšlíme se nad něčím mnohem důležitějším a nadčasovým. Nad odpovědností za vlastní růst, nad možnostmi, které nám online výuka v této oblasti dává. 

S tím ale bohužel také souvisí zvýšená potřeba být v prostředí internetu v bezpečí a vyvarovat se rizik. 

Možná se teď usmíváte a napadlo vás, že konkrétně vašeho okolí se to moc netýká.  Uvědomme si ale, že se tu v roli žáka bavíme o věkovém rozmezí malých sedmiletých prvňáčkůdospělých maturantů

Co dál s online výukou a digitálními nástroji z pohledu žáka

Stručný přepis scénáře pro všechny, kterým vyhovuje více text než obraz. 

Jsi zodpovědný za vlastní růst

Organizace času

Jednou z nejdůležitějších dovedností v dnešní době je organizace času. 

Když si správně nastavíš čas, kdy se budeš učit, tak ti zůstane čas i na tvé rozvojové aktivity. Při online výuce se uč podle toho, kdy ti to vyhovuje nejvíc. Pokud se ti nejlépe učí večer, tak se uč večer. 

Student Matěj říká:

“Já třeba nerad vstávám ráno, tak dělám úkoly až kolem desáté hodiny ráno. Není přece nutné, abys vstával každý den v 6 ráno a dělal úkoly, když ti ten čas nevyhovuje. A když ses u nějakého úkolu zasekl, nemusíš na něm strávit celý den. Prostě ho nech na potom a pokračuj jiným úkolem.”

Stanov si priority

S organizací času souvisí prioritizace. Představ si situaci, kdy máš mnoho úkolů a všechny je musíš udělat. Kterým začneš? Náhodně? Od nejtěžšího? Možností je hodně. Já ti doporučuju pracovat na úkolech podle termínu odevzdání. Nejdřív udělej ty, co musíš odevzdat nejdříve. A potom je to už na tobě. Klidně pracuj podle oblíbenosti nebo obtížnosti úkolů.

Nedělat nic není řešení.

Při online výuce si dávej pozor na to, že nedělat nic není řešení. Pamatuj, že se do školy jednou vrátíš a budeš to potřebovat. 

Máš ale možnost se zdokonalit v předmětech, které tě baví a chceš se jim věnovat. Baví tě třeba biologie? Matika? Tak máš konečně možnost vzdělávat se sám podle svých priorit a cílů. Poraď se se svým učitelem, určitě nabídne nějaké zdroje, odkud při tvém vzdělávání čerpat. Výhodou online výuky je taky to, že když si nemocný, můžeš se učit zároveň s ostatními spolužáky. A potom toho na tebe nebude hodně.

Dbej na kybernetickou bezpečnost

Myslíš si, že je online výuka bezpečná? Já si myslím, že ano. Na platformách, na kterých se možná vzděláváš, jako Google Classroom pracují ti nejlepší programátoři a ti mají velký důraz také na bezpečnost.

S bezpečností při online výuce ale také souvisí chování na internetu. Nikdy neukazuj nic, co nechceš vidět ty sám třeba za 10 let. Co jednou na internet dáš, už tam navždy zůstane. Pokud si něčím nejsi jistý, zeptej se doma rodičů nebo svého učitele informatiky.

Potřeba komunikace

Škola ale není jen o vzdělávání. Je taky o kontaktu s ostatními spolužáky. A právě díky G Suite můžete bezpečně komunikovat se spolužáky. Ať už pomocí školního mailu nebo přes online videokonferenci Google Meet. 

Závěrem

Více informací o vzdělávání na dálku najdete na https://www.growwithgoogle.cz/proskoly. Nebo si přímo stáhněte informační materiál Vzdělávání s Grow with Google o celém projektu.

Na obsahu se podíleli: 

Přečtěte si také další díly seriálu o výuce na dálku

Co dál s online výukou a digitálními nástroji z pohledu 

  • učitele

  • ředitele školy (v přípravě)

  • rodiče (v přípravě)

Scroll to the top