Ty brďo

 

nevím, čím to je,
ale vždycky skončíme v Indii...

Novinky v Google Classroom – rok poté, co jsme kompletně odešli od Moodle


Google Classroom

Google svoji Učebnu neustále vylepšuje, přidává nové funkce a na základě zpětné vazby mění ty stávající. Koukněte, jak se toto online výukové prostředí změnilo od doby, kdy jsem tu naposledy srovnával Moodle a Google Classroom.

Novinek je spousta - vše je přehlednější a snazší. Já už nevidím cesty zpět k Moodle. Classroom u nás definitivně zvítězil.

Pro připomenutí: Jako jedna z prvních základek v širokém okolí jsme kdysi dávno začali používat LMS Moodle. Běžel tu a sloužil mnoho let k plné spokojenosti. V září 2017 jsem přidal druhé e-learningové prostředí Google Classroom a provozoval oba systémy současně. Článek Asi byste nečekali, kolik času a starostí mi ušetřilo nasazení Google Classroom do výuky měl vaši velkou odezvu.

V závěru rok starého textu jsem se ptal, jestli skutečně už nastal čas převést vše do cloudu. Nyní tu mám pro vás další zhodnocení. V Google Classroom se toho totiž během jednoho roku hodně změnilo. Systém zraje jako víno a přibývají další funkce.

Novinky v Google Classroom

Drag and drop

První verze Google Classroom podle mě trpěla neduhy v ergonomii. Práce s obsahem byla poněkud kostrbatá. Jenže pak konečně přibyla funkce Drag and drop. Přesouvání materiálů, úkolů a oznámení nebo i celých témat je nyní opravdu pohodlné. Těsně po vydání předchozího článku Google umožnil i změnu pořadí kurzů na úvodní stránce. Konečně si je tedy můžete poskládat podle témat nebo třeba dní v týdnu.

Přehled témat

Na stránce Práce v kurzu přibyl přehled témat (chápáno jako kategorie) a lze je tedy rychle filtrovat a zobrazit jen jedno konkrétní. Přeci jen, ve chvíli, kdy máte v kurzu témat víc a v každém z nich desítky materiálů, může být orientace poněkud složitá. Filtry to pohodlně řeší.

V Google Classroom přibyl přehled témat

Změna pořadí

Dosud platilo, že nová témata a příspěvky se přidávaly až na konec stránky. Neustálé rolování stránkou nahoru k tlačítku „Vytvořit“ a zpět dolů k obsahu bylo otravné. Nově se příspěvky do stránky Práce v kurzu přidávají hned nahoru. Toto platí jen pro nově založené kurzy (a také pro nové kopie těch stávajících). Chce se mi volat “konečně!”.

Nové typy aktivit

Přibyla další možnost, jak vytvářet testy. Nazývá se Úkol s kvízem. V podstatě jde o standardní Google formulář v kombinaci s úkolem. Ale již má nastavené parametry pro kvíz. Tvorba písemky je tak o pár kliknutí kratší.

Drobnosti, které potěší

Kód k zápisu do kurzu je přímo v jeho hlavičce a je tedy lépe přístupný. Dříve byl skrytý v nastavení kurzu.

Konečně přibyl přehled klasifikace

Před rokem jsem si stěžoval, že mi v Classroom chybí přehled klasifikace. Google mé přání zřejmě vyslyšel a kompletní přehled úkolů a jejich známek do Classroom přidal. Na hlavní stránce kurzu vám přibude nová karta Hodnocení.

  • Zobrazíte zde přehled všech úkolů a známek.

  • Můžete tu přímo známkovat.

  • Dokonce si můžete vytvořit kategorie známek a přidat jim procentuální váhu v celkovém hodnocení.

  • Uvidíte výslednou známku za celý kurz.

V Google Classroom přibyl přehled hodnocení

Přehled klasifikace je zatím experimentální funkce a běžný uživatel Google Classroom jej nemá k dispozici. Nicméně funguje výborně a nic vám nebrání se do Beta programu přihlásit.

V Google Classroom lze nastavit kategorii známek

Zaregistrujte se do Beta programu

Pro rozšíření Google Classroom o další funkce se zaregistrujte do Beta programu. Vyplňte tyto dvě žádosti:

V mém případě trvalo schválení žádosti přibližně deset dní. Přibyl mi přehled hodnocení a také možnost Zamknout veškeré další funkce a okna při psaní testů. Bohužel tato funkce je dostupná pouze pro uživatele Chromebooků. Ve škole je nepoužívám, nemohu ji tedy hodnotit.

Není cesty zpět

Předpokládal jsem původně, že při změně LMS budu mít více práce a že si žáci budou muset složitě zvykat na nový systém. Řešil jsem výhody a nevýhody. Srovnával s Moodle. Jenže Google Classroom se během uplynulého roku rozvinul ve velmi pohodlný systém.

O tom svědčí i to, že původní Moodle jsem na škole používal jen já sám. I po opakovaném školení si ho ostatní učitelé neoblíbili. Někteří si založili kurzy, ale nikdy je reálně nepoužívali. Oproti tomu Classroom si ke kolegům skutečně našlo cestu a počet kurzů roste.

Všechny výhody, které jsem zmiňoval v původním článku, zůstaly. Tím myslím snadnost nasazení, princip cloudu, orientaci v prostředí a mnohé další. V Google Classroom přibyly nové funkce, a tak mé dřívější výhrady a nevýhody postupně mizí.

LMS Moodle se mi líbí. Je velký, propracovaný. Má mnoho výborných funkcí. Používám jej v jiných kurzech, které vedu mimo naší školu. Vracet se k němu ale už nebudu. Classroom zvítězil snadností nasazení a lehkostí používání.

Seznam přání do budoucna

  • Jako správce školního GSuite bych určitě uvítal, kdybych mohl na nějaké stránce zobrazit a publikovat přehled všech kurzů, které založili učitelé naší domény. Myslím si, že takový rozcestník školního e-learningu by se určitě hodil.

  • Ocenil bych možnost vnořených kategorií známek. Provozuji totiž v každé třídě jeden společný kurz pro první i druhé pololetí. Nyní mám kategorie známek podle typu aktivity (slovíčka, testy, úkoly) s různou váhou a rád bych si vše rozčlenil podle pololetí. Ale to je možná jen můj specifický požadavek.

A to je asi vše. Nic jiného mi zatím nechybí. Jsem spokojený. Třeba nás Google do budoucna ještě překvapí.

Scroll to the top