Pojďte se zamyslet nad tím, co ze vzdálené výuky můžeme používat i v běžném v životě školy a hlavně - co dál s online výukou. Tentokrát z pohledu učitele.
S podporou Grow With Google vznikla série krátkých videonávodů. Inspiraci v nich našli správci ICT, ředitelé, učitelé, studenti i rodiče. Podpořili jsme stovky učitelů a zavedli služby Google a kompletní G Suite pro vzdělávání na mnoha školách. Jenže tím by to skončit nemělo.
Tři týdny debaty
Shodli jsme se, že online výuka a obecně digitální technologie by měly pokračovat i v běžném provozu školy.
Následující video a text je výsledkem dlouhodobé debaty a komunitní práce Google User Group a Google Edu Group Brno. Vedla k ujasnění si, jaké výhody a nevýhody má online výuka a co dál s našimi digitálními nástroj.
Práce na celém projektu trvala tři týdny. Nechtěli jsme řešit barvy ikonek a nastavení služeb, k tomu už existovaly jiné návody. Dívali jsme se do budoucna a tvořili doporučení, která by měla být nadčasová a univerzální. Bez ohledu na použitou platformu.
2 hodiny natáčení
Tři týdny debaty jsme koncentrovali do krátkého scénáře, ze kterého vznikla série čtyř 5minutových videí. Jenže — nikdo z nás netušil, jaká dřina je natočit a hlavně namluvit bez přeřeknutí kvalitní video. Těch pár minut následujícího videa jsme točili dvě hodiny.
5 minut koncentrovaných myšlenek
Pohled učitele na to, co dál s online výukou a digitálními nástroji.
Je logické, že ne vše se do videa vešlo. Také některým z vás vyhovuje spíše psaný text než videoforma. Proto tu máme rozšířený přepis poznámek k tématu.
Pojďte se s námi nyní inspirovat, jak to co, jsme se v onlinu naučili, můžeme používat i v běžné výuce a v životě školy.
Tentokrát z pohledu učitele.
Proč do toho vůbec jít?
Online výuka a digitální nástroje v životě školy a učitele mají smysl.
-
Online nebo kombinovaná výuka vám i vašim žákům ušetří čas a energii. Možná to nebude hned, ale výhledově určitě ano.
Stejně tak, jako se nechceme vracet k břidlicovým tabulkám, za chvíli si možná nebudeme umět představit život bez online výuky.
Využití digitálních nástrojů
Digitální nástroje bývají zmiňovány zejména jako prostředek výuky žáků. Jenže to není vše. Zahrnují 3 naprosto odlišné oblasti, ale jedno mají společné — vše lze realizovat online.
-
Digitální nástroje pro výuku.
-
Digitální nástroje pro komunikaci a spolupráci v rámci školy.
-
Digitální nástroje pro sebevzdělávání učitele.
Stanovme si cíle
Ještě, než se do toho bezhlavě vrhnete:
-
Stanovte si vzdělávací cíle, kterých chcete dosáhnout.
-
Nedělejte online výuku jen pro online výuku. V prvé řadě by měla plnit svůj cíl a být efektivní.
-
Analyzujte, co vše je možné převést do digitální podoby. To co funguje v prezenční výuce, nemusí fungovat v onlinu a naopak. To, co funguje online, nemusí fungovat v prezenční výuce.
-
Hledejte, co nelze do online za žádných podmínek převést. Určitě něco takového je.
Krok za krokem
Jděte na to postupně, nezahlťte se technologiemi.
-
Digitální kompetence lze rozvíjet i v jiných předmětech než jen informatika. ICT je součástí tematického plánu i vašeho předmětu. Ať už učíte češtinu nebo zeměpis.
-
Integrujte e-learning do vašeho tematického plánu ještě před začátkem školního roku.
-
Online nástroji můžete podpořit svoji prezenční výuku. Ať už se jedná o jedno téma z mnoha a nebo celý roční kurz.
-
Učte klasicky a prezenčně. Ale využijte k tomu digitální metody práce. Můžete třeba jen sdílet dokumenty s materiály. Nemusíte rovnou stavět kurzy v Classroom.
-
Neučte v online výuce stejně jako v té prezenční. Přemýšlejte např. o projektové formě napříč třídami, obory, školami apod.
Sebevzdělávání je nutné
Průběžně se vzdělávejte v použití digitálních nástrojů. Bez toho to dlouhodobě nebude fungovat.
-
Existuje velké množství zdrojů a učitelských komunit, kde se můžete dozvědět mnoho nového.
-
Existuje také mnoho profesních skupin na Facebooku nebo na Twitteru. Jsou plné zajímavých aktivit.
-
Přihlaste se do některého MOOC.
-
Nezapomínejte na kurzy v rámci DVPP.
-
Sdílení dobré digitální praxe může být online ale i offline. Sdílejte a pomáhejte si ve sborovně a v rámci svých metodických kabinetů.
Prohoďme si role
Přemýšlejte nad možnou úpravou své role. Učitel může být žákem a žák učitelem.
-
Ptejte se svých žáků, co oni sami umí, učte se i vy od nich. Inspiruje se navzájem.
-
Nechte žáky převzít kontrolu nad výukou.
Rovný a spravedlivý přístup
Online výuka zajišťuje rovný a spravedlivý přístup ke vzdělávání prostřednictvím technologií.
Ale zároveň nás může svádět k odosobnění výuky, mizí tu denní kontakt s žákem. Nezapomínejte proto na personalizaci výuky.
-
Zajímejte se o své žáky také online.
-
Buďte v online výuce spravedliví.
-
Když naplníte svoji Google Classroom kurzy a množstvím materiálů, umožníte tak diferenciaci výuky podle potřeb žáka.
-
Žák získá více materiálů a podnětů.
-
Zároveň poskytnete podporu pro slabší v rámci procvičování.
-
Kurz v Classroom může být nekonečná zásobárna zajímavých rozšiřujících úloh.
-
-
Výhodou je i možnost připojit se k online materiálům (třeba v Google Classroom) kdykoliv a odkudkoliv. Když bude některé dítě nemocné, vemte ho do hodiny vzdáleně, třeba přes Meet.
Během hodiny
-
Vtáhněte žáky do výuky pomocí online aktivit. Baví je a budou se do vašich hodin těšit.
-
Přesuňte drill na doma s pomocí online aplikaci a kvízů.
-
Kurzy v Classroom mohou sloužit jako žákovské portfolio — po 4 letech si žák odnese kompletní sbírku svých prací.
-
Google Classroom je úžasný způsob, jak žákům zadat dobrovolné úkoly a také dlouhodobé projekty.
Přemýšlejte o nových způsobech komunikace
-
Online porady, online třídní schůzky.
-
E-mail, chat, Meet, streamování výuky.
-
Plánování akcí — třeba společný Kalendář.
Závěrem
Více informací o vzdělávání na dálku najdete na https://www.growwithgoogle.cz/proskoly. Nebo si přímo stáhněte informační materiál Vzdělávání s Grow with Google o celém projektu.
Na obsahu se podíleli:
-
Lucie Drimlová
Další díly seriálu
Učitelem to teprve začíná. Připravuji další díly seriálu. Tentokrát z pohledu
-
ředitele školy,
-
rodiče,
-
a studenta.
Příloha | Velikost |
---|---|
Informační materiál - co dál s online výukou | 1.71 MB |