Jupiter, umělá inteligence a trochu jiný pohled na učení

Jupiter, umělá inteligence a trochu jiný pohled na učení
Australský učitel a autor Leon Furze v knize “AI ve škole prakticky” tvrdí, že klíč je v tom, naučit žáky myslet s AI, ne místo ní.

Přemýšlel jsem, jak ji opravdu zařadit do výuky tak, aby z ní nebyl jen další rychlý vyhledávač, a vznikla z toho tato modelová aktivita.

Nemáte čas číst 200 stránkovou knihu?

Už několik měsíců přemýšlíme s kolegy v NPI ČR a AI dětem, jak učit v éře umělé inteligence. Proto jsme připravili přehled, který stojí za vytištění a připnutí na sborovnovou nástěnku: 4 kroky ke smysluplnému učení s AI a následně 10 způsobů, jak AI využít ve výuce

Celý podrobný návod pak najdete v knize AI ve škole, kterou si můžete objednat zde

Jenže teorie je teorie a já to chtěl převést do konkrétní aktivity.

Jak vypadá taková úloha v praxi

Planeta Jupiter a AI

  1. Učitel zadá běžné téma: referát o Jupiteru, ale přidá AI vrstvy,
  2. žák se nejprve zeptá AI na to, co ho opravdu zajímá,
  3. vytvoří osnovu s AI,
  4. jednu část napíše sám vlastními slovy,
  5. tři informace ověří z jiného zdroje,
  6. a nakonec reflektuje, co mu AI přinesla.

Výsledek?

AI už není zkratka k hotovému referátu, ale nástroj pro učení a porozumění. Jen podotýkám realisticky, že jsem do projektu nezařadil všechny možné aktivity a způsoby práce s AI. Jsem realista a vím, co žáci zvládnou. Nechci je zahltit. Půjdeme na to postupně.

Tady je ten náš projekt.

Projekt Jupiter

Část 1 — úvod — umělá inteligence poskytuje informace

  1. Co už o Jupiteru sám víš (z výuky, z učebnice, ze samostudia, z TV, internetu, časopisů,…?
  2. Polož chatbotovi AI tři otázky, které tě opravdu zajímají ohledně Jupiteru. Sem napiš pouze otázky. Odpovědi si poznamenej do sešitu.
  3. Napiš krátce, co tě na odpovědích AI překvapilo nebo čemu nerozumíš.

Část 2 — umělá inteligence jako s pomocník

  1. Požádej AI, aby ti navrhlaosnovu referátu o Jupiteru (např. prompt „Navrhni osnovu pro referát o Jupiteru pro žáka 6. ročníku“). Negeneruj obsah referátu, skutečně pouze jeho osnovu. AI má být pomocníkem, ne autorem textu!
  2. Vyber jednu část, kterou chceš zpracovat vlastními slovy, a doplň je o informace z atlasu, učebnice nebo webu NASA.
  3. Nyní pomocí AI zpracuj obsah jednotlivých zbývajících částí referátu.
  4. Požádej AI, aby ti vysvětlila pojmy, kterým nerozumíš (např.prompt „vysvětl imi jednoduše, co je Velká rudá skvrna“).
  5. Nech si od AI zkontrolovat, jestli text odpovídá tvé cílové délce a srozumitelnosti na úrovni primy gymnázia.

Část 3 — Jsme kritičtí a ověřujeme odpovědi AI

  1. Vyber tři informace, které ti AI poskytla, a ověř je z jiného zdroje. Doplň tuto tabulku: 
Obrázek
  1. Pokud se odpovědi liší, napiš proč AI nemusí být spolehlivá. Uveď konkrétní příklad, kdy se AI mýlila.
  2. Jaké nástroje AI jsi použil/a a proč?

Část 4 - Prezentujeme

  1. Nech si od AI navrhnout tři otázky do prezentace, kterými zaujmeš posluchače.
  2. V závěru prezentace přidej slajd „Co jsem se díky AI naučil (a netýká se to Jupiteru)“. Tuto krátkou odpověď napiš i sem.