Australský učitel a autor Leon Furze v knize “AI ve škole prakticky” tvrdí, že klíč je v tom, naučit žáky myslet s AI, ne místo ní.
Přemýšlel jsem, jak ji opravdu zařadit do výuky tak, aby z ní nebyl jen další rychlý vyhledávač, a vznikla z toho tato modelová aktivita.
Přemýšlel jsem, jak ji opravdu zařadit do výuky tak, aby z ní nebyl jen další rychlý vyhledávač, a vznikla z toho tato modelová aktivita.
Nemáte čas číst 200 stránkovou knihu?
Už několik měsíců přemýšlíme s kolegy v NPI ČR a AI dětem, jak učit v éře umělé inteligence. Proto jsme připravili přehled, který stojí za vytištění a připnutí na sborovnovou nástěnku: 4 kroky ke smysluplnému učení s AI a následně 10 způsobů, jak AI využít ve výuce.
Celý podrobný návod pak najdete v knize AI ve škole, kterou si můžete objednat zde.
Jenže teorie je teorie a já to chtěl převést do konkrétní aktivity.
Jak vypadá taková úloha v praxi
Planeta Jupiter a AI
- Učitel zadá běžné téma: referát o Jupiteru, ale přidá AI vrstvy,
- žák se nejprve zeptá AI na to, co ho opravdu zajímá,
- vytvoří osnovu s AI,
- jednu část napíše sám vlastními slovy,
- tři informace ověří z jiného zdroje,
- a nakonec reflektuje, co mu AI přinesla.
Výsledek?
AI už není zkratka k hotovému referátu, ale nástroj pro učení a porozumění. Jen podotýkám realisticky, že jsem do projektu nezařadil všechny možné aktivity a způsoby práce s AI. Jsem realista a vím, co žáci zvládnou. Nechci je zahltit. Půjdeme na to postupně.
Tady je ten náš projekt.
Projekt Jupiter
Část 1 — úvod — umělá inteligence poskytuje informace
- Co už o Jupiteru sám víš (z výuky, z učebnice, ze samostudia, z TV, internetu, časopisů,…?
- Polož chatbotovi AI tři otázky, které tě opravdu zajímají ohledně Jupiteru. Sem napiš pouze otázky. Odpovědi si poznamenej do sešitu.
- Napiš krátce, co tě na odpovědích AI překvapilo nebo čemu nerozumíš.
Část 2 — umělá inteligence jako s pomocník
- Požádej AI, aby ti navrhlaosnovu referátu o Jupiteru (např. prompt „Navrhni osnovu pro referát o Jupiteru pro žáka 6. ročníku“). Negeneruj obsah referátu, skutečně pouze jeho osnovu. AI má být pomocníkem, ne autorem textu!
- Vyber jednu část, kterou chceš zpracovat vlastními slovy, a doplň je o informace z atlasu, učebnice nebo webu NASA.
- Nyní pomocí AI zpracuj obsah jednotlivých zbývajících částí referátu.
- Požádej AI, aby ti vysvětlila pojmy, kterým nerozumíš (např.prompt „vysvětl imi jednoduše, co je Velká rudá skvrna“).
- Nech si od AI zkontrolovat, jestli text odpovídá tvé cílové délce a srozumitelnosti na úrovni primy gymnázia.
Část 3 — Jsme kritičtí a ověřujeme odpovědi AI
- Vyber tři informace, které ti AI poskytla, a ověř je z jiného zdroje. Doplň tuto tabulku:
- Pokud se odpovědi liší, napiš proč AI nemusí být spolehlivá. Uveď konkrétní příklad, kdy se AI mýlila.
- Jaké nástroje AI jsi použil/a a proč?
Část 4 - Prezentujeme
- Nech si od AI navrhnout tři otázky do prezentace, kterými zaujmeš posluchače.
- V závěru prezentace přidej slajd „Co jsem se díky AI naučil (a netýká se to Jupiteru)“. Tuto krátkou odpověď napiš i sem.