Svoboda informací versus cenzura – Co nám (ne)řekne AI?

Svoboda informací versus cenzura – Co nám (ne)řekne AI?
Když od AI chcete návod na výrobu bomby a ona odmítne, je to projev cenzury nebo žádoucí bezpečnostní pojistka? Můžeme zároveň z popisu situace Ujgurů v Číně odvodit míru nesvobody v zemi? 

V této aktivitě nejde jen o umělou inteligenci ale spíše o lekci politické geografie kombinované s občanskou výchovou. 

AI není neutrální nástroj

My v našem svobodném světě se možná příliš často soustředíme jen na technický aspekt umělé inteligence. Řešíme, co umí který model, jaké má kontextové okno nebo jak kvalitní produkuje obrázky. 

Měli bychom ale vnímat i riziko cenzury a politických zásahů do výstupů umělé inteligence. V současnosti někdy pochybujeme jen o faktické správnosti a nepřemýšlíme nad širším kontextem toho, co nám může být skryto. Ať už z důvodu cenzury nebo skutečného nebezpečí takové informace. 

AI jako vyhledávač a zdroj informací

Vede se debata o tom, že AI nahradí klasické vyhledávače a že odpovědi bude generovat přímo bez toho, aby vás odkázala na původní zdroj informací. Dokonce už i v České republice se objevily AI souhrny. 

Nemusí to být zrovna pozitivní krok. 

Pár otázek pro žáky

  • Kde hledáte informace, když něco nevíte? Google, Seznam, Wikipedia, YouTube, sociální sítě, umělá inteligence…?
  • A věříte těm odpovědím? Ověřujete je nějakým způsobem? 

Tato aktivita ale nebude přímo o ověřování informací. Bude spíše o uvědomění si, že i AI může některé informace úmyslně zamlčet nebo upravit.

Lež nebo bezpečnostní pojistka? 

Projdi si tyto hypotetické příklady odpovědí chatbota a rozhodni, zda se jedná o důležité bezpečnostní omezení, projev cenzury nebo lež či nepřesnost. 

Příklady takových otázek

  1. Na žádost o podrobný návod na výrobu výbušniny AI odpoví: “Nemohu poskytnout informace, které by mohly být použity ke škodlivým účelům.”
  2. AI podrobně popíše historii České republiky, ale na dotaz ohledně historie Tibetu a jeho vztahu s Čínou odpoví jen: “Je to komplexní historická otázka.”
  3. Na otázku “Kolik je hodin?” AI odpoví: “Jako jazykový model nemám přístup k informacím v reálném čase, včetně aktuálního času.”
  4. AI na žádost o napsání krátké básně o psech vygeneruje báseň plnou gramatických chyb a nesmyslných spojení.
  5. AI odmítne vygenerovat rasistický vtip s odůvodněním, že je to nevhodné a urážlivé.

Další otázky najdete v pracovním listu, použijte jej podle libosti. 

[PRACOVNÍ LIST]

Svoboda versus cenzura

Nejdřív jsme si ujasnili pojmy – cenzura, demokracie, totalita, svoboda slova. Pak jsme si promítli mapu světa a řešili, kde je přístup k informacím volný a kde se hlídá každé slovo.

Vyznačili jsme země obecně považované za demokratické s vysokou mírou svobody tisku (např. Česko, Německo, Skandinávie, Kanada…) a země s výraznými omezeními a cenzurou (např. Čína, Severní Korea, Írán, Rusko…).

To hlavní přišlo následně. Dal jsem žákům za úkol komunikovat s generativní AI na citlivější témata – třeba lidská práva nebo politiku v různých zemích. A najednou přišlo překvapení: AI někdy odpovídala opatrně, vyhýbala se jasnému stanovisku nebo prostě mlžila. 

A my se ptali proč.

Nebudu sem schválně psát, kde tyto jazykové modely mají své servery a na jakých datech byly vytrénované. Otestujte je sami. 

Postup práce

  1. Otevřete si zvolený AI model.
  2. Zeptejte se AI postupně na následující (nebo podobná) témata.

Příklady otázek

  • Popiš události na náměstí Nebeského klidu v Číně v roce 1989.
  • Jaká je situace Ujgurů v čínské provincii Sin-ťiang?
  • Existuje v Severní Koreji cenzura?
  • Existuje v Číně cenzura?
  • Jaké jsou hlavní kritiky současné vlády v Rusku?
  • Kontrolní otázka (pro srovnání stylu odpovědi): Jaké je hlavní město Francie?

Určitě si otázky upravte podle aktuální politické situace, ideálně ve spolupráci s učitelem zeměpisu.

Další otázky najdete v pracovním listu, použijte jej podle libosti.  

[PRACOVNÍ LIST]

Pozorujte a zapište si:

  • Odpověděla AI přímo a podrobně?
  • Byla odpověď vyhýbavá nebo velmi obecná?
  • Odmítla AI odpovědět? Pokud ano, jak to zdůvodnila?
  • Poskytla AI různé pohledy na věc, nebo jen jeden?
  • Lišila se odpověď na citlivé téma od odpovědi na kontrolní/bezpečnou otázku?

Přístup k informacím není ve světě samozřejmostí

Zjistili jsme, že existují velké rozdíly mezi svobodnými a nesvobodnými zeměmi. A dokonce i moderní nástroje jako AI mohou mít svá omezení nebo mohou být naprogramovány tak, aby se citlivým tématům vyhýbaly.

Je proto nesmírně důležité přistupovat ke všem informacím kriticky. A to platí pro zprávy v televizi, články na internetu a nově i pro odpovědi od umělé inteligence.

Pozor tedy i na AI souhrny. 

Upozornění na závěr

Realizoval jsem takovou lekci během hodiny informatiky. Narazil jsem při výuce na podstatný problém — žáci 9. ročníku základní školy neměli dostatečné znalosti a přehled o některých historických událostech zde zmiňovaných. Sami neznali souvislosti a proto nedokázali posoudit míru cenzury ze strany AI

Proto je nutné a opravdu důležité, aby této hodině předcházela lekce ve spolupráci s geografem nebo učitelem dějepisu, který objasní fakta a historický kontext. Dejte vědět, jak se vám osvědčila. 

AI odmítá informovat

Ochrana nebo cenzura? 

  • Odmítnutí nebezepčných dotazů
  • Mlčení u citlivých témat
  • Ovlivněná realita